Rezeki

Isnin, 25 April 2011

Rencah Kehidupan


* merenung masa depan *




* chomey kan? Depan tempat mesyuarat, ada arnab dalam sangkar.. Hehe, tanpa segan silu, ana mintak izin dari Tuan rumah untuk tengok arnab lebih dekat... padahal tak kenal pun siapa tuannya.. hik3 *



* ini tempat zauj pernah pergi dengan sahabat-sahabat beliau... saja ambik gambo ni.. tenang je.. Insya'ALLAH, akan usaha untuk pergi pantai lagi.. =p *


Assalamua'laikum.


Apa khabar sahabat sekalian? Alhamdulillah, sehingga ke saat ini, kita semua masih diberi kesempatan meneruskan kembara di Bumi Tuhan. Alhamdulillah, setinggi-tinggi kesyukuran dipanjatkan kepadaNYA, Tuhan yang Maha Pemurah, yang Maha Pengasih.


Segala puji dan puja hanya untukNYA, yang tidak pernah berkira untuk memberi, yang tidak pernah berdendam kepada setiap makhlukNYA yang sentiasa lupa dan terleka.


ALLAHU RABBI.


Pertamanya, ana ingin memohon maaf diatas "kehilangan" ana buat seketika. Sekarang, sedang bertungkus lumus menyiapkan tugasan. Insya'ALLAH, 3hb nanti ana akan kembali.


Dimana ana sekarang?


Alhamdulillah, percaturan ALLAH sentiasa yang terbaik. Sekarang, ana berpeluang berada lebih dekat dengan zauj. (^_^). Dengan izinNYA, ana ditempatkan di Johor, selama lebih kurang 3 minggu. Alhamdulillah, dapatla ziarah sahabat-sahabat zauj di sini. Juga mengenali keluarga angkat zauj yang tinggal di Pontian.

Cerita-cerita aje


Sepanjang keberadaan ana di sini, setiap minggu ana akan ke Pontian. Jalin ukhuwwah dengan zaujah sahabat. Teman Kak Ani jaga baby yang baru dilahrkan. Pengalaman. Alhamdulillah. Minggu lepas, ana menemani zauj ke mesy Pusat Asuhan Tunas Islam kawasan beliau. Suka sangat. Perjalanan yang memakan masa 1 jam 30 minit amat bermakna buat ana. Buat pertama kalinya terlibat dengan mesyuarat tersebut, teruja sebenarnya. Ia, merancang untuk masa depan generasi ISLAM yang gemilang, siapa yang nak ketinggalan? Betapa besar pengorbanan dan usaha para guru yang merancang takwim dan silibus serta rancangan-rancangan pembangunan rohani dan jasmani para murid, ana betul-betul teruja. Diberi kesempatan oleh Pengerusi untuk memberikan pandangan, tapi, lidah ni seakan kelu. Malu pun ada. Sekadar menyuarakan kata-kata kepada suami tercinta. Mohon dipanjangkan kepada yang lain. Apa pun, pertemuan singkat dengan guru-guru dan AJK kawasan tersebut, memberi kesan kepada ana. Semoga ALLAH permudahkan segala urusan.

Seharian di Bandar Pontian.


Petang Sabtu, ana tiba di Pontian. Disekeliling ana, kebanyakannya adalah bangsa Cina. Sepanjang perjalanan, ana perhatikan, memang boleh dikatakan hampir 80% adalah bangsa Cina. Rumah, kedai, yang berjalan kaki, yang naik motor, hehe, memang ramailah bangsa Cina di Pontian ni. Bila sampai di tempat penginapan, depan belakang kiri kanan, memang banyak kedai milikan bangsa Cina. Tempat yang kami menginap, dan ada dua buah kedai; kedai makan Restoran Pontian Timur, kedai alatan sukan, ini saja yang milik orang Melayu. Ana bukanlah bertujuan untuk membangkitkan masalah perkauman atau apa-apa yang seangkatan dengannya. Sekadar ingin berkongsi dengan sahabat-sahabat, bahawa, di Johor ni, memang ramai bangsa Cina. (^_~).


Sebelum ni zauj memang pernah begitau, susah nak cari tempat makan di Johor. Bila keluar rumah je, memang tak elok untuk mata, sebab ramai sangat yang pakai pakaian tak cukup kain. Huhu, bahayaaaaaaaaa!! Dan sekarang, memang ana dah tengok sendiri. Memang kehidupan di Johor ni mencabar. Bukan sedikit, tapi amat mencabar. Tapi, kalau semua orang keluar dari Johor, macam mana nak tegakkan syiar di bumi Johor ni? hmmmm, macam mana ya...


Ayuh, sama-sama kita fikirkan...




Harus ada rasa syukur setiap kali ujian menjelma.

Itu jelas membuktikan ALLAH mengasihimu setiap masa.

Diuji tahap keimanan, sedangkan ramai terbiar, dilalaikan.

Hanya yang terpilih diantara berjuta mendapat rahmatNYA.

Orang yang jauh dari rahmat ALLAH juga sentiasa dalam ujian.

Bezanya, mereka tidak berfikir dan muhasabah..




* STRIVE FOR MARDHATILLAH *

muslimah


Allahumma khirli wakhtarli

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers