Rezeki

Ahad, 29 Mei 2016

Lamanyaaaaaa

Assalamualaikum.

;p Lamanyaaa tak update blog. Last Oktober 2015. Sekarang dah bulan Mei 2016. Tupon dah hujung bulan. Phewwwww.....

Susah sikit sekarang ni. Di Ofis memang kena block. Hehe. Di rumah pulaaaakk memang tak berapa rajin nak buka laptop. Jadi, tinggallah blog ni kesepian tanpa update.

Perkembangan terkini; masih sama seperti sebelumnya, 3 orang ahli keluarga. :D

Alhamdulillah, Ilham dah sekolah sekarang. Seronok boleh kenal kawan-kawan. Setiap hari adaaa je cerita. Hehe.

Minggu pertama masuk sekolah, alhamdulillah Ilham sangaatttt behave. Ibu bangga betul. Sebab tak sama langsung dengan ibu dulu. ;p. Memang tak ada drama air mata. Walaupun mulanya agak susah nak bergaul, masih dalam dunia sendiri ( duk tepi dinding gigit jari.haha), tapi minggu kedua dah ok. Kenal orang. Dia ada geng. Khasyifah, Muhammad, Aniq. Hehe. 4 sekawan.

Cuma drama bermula lepas cuti sekolah bulan 3. Kami balik kampung Lebih kurang 10 hari. Khamis 17 Mac tu kami gerak balik ke sini. Tapi Jumaat malam tu Ilham macam demam sikit. Pagi Sabtu dah ada bijik2 Chicken Pox. Hoho... Sepatutnya kena pergi BTN hari Isnin 21hb, tapi memang tak dapatlah kan. Pergi Ofis buat surat, minta cuti. Lepas siap urusan, terus ke Terengganu (Mak duk sana sebab kakak baru pindah ke sana). Hampir 1 minggu di Terengganu, sambung lagi cuti di sini. Bila tengok Ilham macam ok sikit bawa datang ofis. Alhamdulillah, dapat bos yang memahami. 6 Tahun jaga bos yang satu ni, Alhamdulillah, memang tak ada masalah. Dannn, untuk Ilham pulak, lamaaa kan cuti, bila nak pergi semula ke sekolah tu, ALLAH, menguji. Hehe. Tengah-tengah tahun baru ada drama airmata. Hoho.Hari pertama hantar, ayahnya yang hantar. Sejam bedukung memujuk. Minta cikgu tolong pegang, masuk dalam, meraungg. Ayahnya yang sedih.hik2. Hari kedua, ibu cuba hantar. Memang jadi sama macam semalam. Tapi biasalah kan, Ibu jiwa kental sikit. Kalau bab macam ni Ibu tak ada kompromi. Jadi, Ibu buat helah. Minta Ilham tunjukkan tandas sebab ibu nak tumpang guna tandas. Dia masuk sama-sama, terus suruh cikgu tutup pintu. Memang dengar dia menangis, tapi kita tahu kan anak kita. Memang Ilham ni nangis kejap je, sebab dia takut hidung beringus.;p Pesan siap-siap kat cikgu, kalau dia nangis cakap nanti beringus, Dia akan berhenti terus.
So itulah cerita ilham. Sekarang ni dah ok, Alhamdulillah. Balik sekolah akan cakap : "Ibu, tadi Ilham masuk sekolah elok je". Haha.

Ok lah, Sampai sini saja untuk kali ini. Moga jumpa lagi.

Assalamua'laikum.

Khamis, 29 Oktober 2015

Terus Melangkah





Andai hari ini kita kalah dan lelah, moga langkah hari esok akan lebih gagah.
Biar beribu kali kita rebah, namun jangan sekali cepat mengalah.
Langkah hari ini mungkin lemah. Pastikan esok tak bisa goyah dengan mudah.
Hidup, adalah sebuah lapangan perjuangan.
Bukan mudah, namun tetap perlu diredah!


**********

Coretan lama.. Semoga bermanfaat buat hati yang resah.

Fast update dari Darus Syuhada'

Assalamua'laikum.

Allahumma solli a''a sayyidina muhammad.

Alhamdulillah, Allah masih beri peluang untuk meneruskan kehidupan.

(>_<).

Hari ini bersiaran dari rumah. ALLAH bagi rehat. Berhenti sekejap melepaskan lelah. Sebenarnya sejak beberapa bulan ni, pihak Jabatan mengetatkan kawalan keselamat an. Hehe, banyak laman sesawang yang kena 'block'. Termasuklah blog ni. :) Jadi, memang makin menjadi-jadilah tahap 'kerajinan' untuk menaip. :) Lagipula agak sibuk sekarang. Lebih sibuk berbanding dulu. Hehe. Nama pun kerja kan. :)

Sekarang dah masuk penghujung bulan 10. Kejap je kan? Tinggal 2 bulan je lagi nak masuk tahun 2016.

Tahun depan, insya'ALLAH kalau tak ada aral, Ilham dah mula bersekolah. Wahh, kejap je kan? Rasa macam kecik lagi, hehe. Sekarang ni bukan main mulutnya pot pet pot pet. Hehe. Ayahnya cakap menurun ibu. Iyoolahh, ibu memang banyak cakap. :p

Persiapan apa pun tak buat lagi. Hehe. Tak sabar nak beli beg sekolah, kasut. Hoho. Mak yang lebih-lebih. Anak setakat excited nak jumpa kawan ramai, nak jumpa cikgu. Moga2 tiada drama macam ibu kecik-kecik dulu. Hoho. Mak cakap, seminggu pertama tu memang nyanyi lagu Negaraku depan pagar. Mak n ayah memang meniaga sayur depan pagar tadika. Tu yang ibu 'menyanyi' depan pagar, sebab tak nak pergi sekolah. Tapi bila orang lain dah balik, sibuk tak nak balik pulak sebab nak main lagi. Kalau cikgu dah tutup pintu, ibu main di playground sorang-sorang. hehe. takpelah, kenangan masing-masing lah kan. Tapi budak-budak sekarang dah cerdik. Dah biasa duk rumah orang, berkawan. Kita dulu berkepit je dengan mak ayah. \Pergi pasar pun main gitu-gitu jelah. Kat kampung rumah jauh-jauh, bukan macam sekarang, sebelah pintu je. Hehe. Insya'ALLAH, Ilham ok nanti. :)

****



Untuk yang tertanya-tanya. Alhamdulillah, kondisi sekarang dah makin ok. Cuma belum mampu aktif macam dulu. Luka belum sembuh sepenuhnya. Nampak merah lagi bekas operation tu. So, masih dalam tempoh ber'uzlah' untuk kebaikan jangka masa panjang. :) Mohon doakan ye. Moga diri ini terus kuat dan sihat untuk ummah.

Ma'as salamah wa ilalliqo'. :)


Dr. Bilal Philips
Allah has perfect timing; never early, never late. It takes a little patience and faith, but it's worth the wait.

Isnin, 13 Julai 2015

Penghujung 2014, Kenangan Berharga

Assalamua'laikum.

Allahumma solli a'la sayyidina Muhammad wa a'la ali Muhammad.

Alhamdulillah, ALLAH masih beri kesempatan untuk berkunjung ke diari maya.

Julai 2015. Diam tak diam, dah melepasi setengah tahun 2015.

Ramadhan 1436H, juga telah masuk fasa 10 malam terakhir.

Pantas masa berlalu, pergi meninggalkan kita.

Dalam tempoh masa ini, ramai yang telah meninggalkan kita.

*****

Lama menyepi. Entahlah, selalu juga menjenguk di sini. Tapi belum ada upaya untuk menaip.

Januari 2015, pembedahan kali kedua. Kali ini ambil masa 2 jam. Proses yang sama, cuma kali ini lukanya agak dalam. Infection kesan dari banjir penghujung 2014.

Penghujung 2014 mencatat sejarah. Pertama kali dalam hidup kami sekeluarga, terlibat dengan banjir. Rumah yang didiami sejak 2007, air biasanya hanya naik paras lutut, itupun dalam jarak 15 meter dari rumah. Kali ini, hingga ke bumbung rumah, sedangkan rumah kami agak tinggi, atas bukit. Kuasa ALLAH, kehendakNYA. Siapa yang mampu menghalang, kan?

Takdir ALLAH, ana dan anak berada di kampung pada bulan Nov dan Disember tahun lepas. ALLAH beri peluang merasa pengalaman baru. 24 Disember, jam 5 pagi, terputus bekalan elektrik. Masih dapat menghubungi zauj. Update perkembangan semasa. Zauj pesan supaya kemas2 barang yang penting. Terutama dokumen2 hospital,IC dan mykid, pakaian n susu anak.

Jam 8 pagi, air cepat sangat naik. Dah masuk area pagar rumah kakak. Kami pun kemas2 rumah, masukkan dokumen dalam beg, letak atas almari. Memang semua kelam kabut. Mak suruh semua orang makan bergilir-gilir. Dalam pukul 10 pagi, air dah masuk longkang rumah kami. Memang cepat sangat. Nampak pusaran air kat depan pagar. Bila air dah masuk longkang rumah, memang air kat jalan nak keluar ke jalan utama tu dah paras bahu.

Bila nampak macam air akan semakin naik, kami mula keluar secara berperingkat. Alhamdulillah, masa tu abang ipar ada kat rumah. Dia lah yang banyak berulang alik harung air, angkut anak buah yang kecik. Tambahan pula masa tu ada 2 orang anak buah baru lepas bersunat. Belum sembuh pun lagi. Guna besen besar, suruh duduk dalam tu. Mak pun dah larat nak mengharung air tu. Abang iparlah yang dukung. Ana keluar trip ke3, terpaksa pegang baju abang ipar. Sebab kaki dah tak rasa berpijak di tanah. Arus laju, mengharung air tu sambil lompat2, sebab air dah paras telinga. ALLAH, tak tahu nak cakap.  Kiri kanan jalan tu memang ada longkang dalam, paras bahu. So, berjalan memang kena hati2. Kalau silap langkah, memang naya. Anak pulak kakak yang tolong dukung. Sebab masa tu tak boleh nak angkat benda2 berat. Masa tu syukur sangat, sekurang2nya ana belum operate. Perasaan tu ALLAH je yang tahu. Jarak 20 meter tu, rasa macam jauhhh sangat. Airmata memang lajuuu. Dengan tangisan anak. :( Sampai tengah2 tu, ada anak ular melintas depan muka. Anak perasan, meraung makin kuat. Dia takut. :( Ana dan abang ipar pun terkejut.... :(

3 hari 2 malam di pusat pemindahan. Dengan makan pakai yang sangat terhad. Nasib baik masa nak keluar rumah sempat ambil susu dan pampers. Baju anak pon sempat packing. Kita yang tua ni, pakai baju sama pon takpe. Anak-anak tu kesian. Sebab di pusat pemindahan, baju budak2 terhad. Dengan cuaca sejuk, hujan tak berhenti.

Lepas seminggu baru air surut. Rumah memang penuh lumpur. Kenangan penghujung 2014.

Banyak perkara berlaku, tak pernah kita jangkakan.

Semua perkara ALLAH dah aturkan. Semuanya ada hikmah tersendiri. Kita rasa nasib kita kurang baik, nasib orang lain lebih2 lagi. Kita rasa kita susah, orang lain lebih susah. :(

***
Sejak minggu lepas menaip, hari ni baru siap. Rasa macam tergantung je ayat tu. Tapi dah tahu nak taip, sebab banyak keluhan je. :(

Semoga ALLAH berikan kekuatan dan ketabahan serta kesabaran kepada kita semua. Walau apa jua yang mendatang. Moga kita dapat menghayati hikmah disebalik setiap percaturanNYA.

Wassalam.


Khamis, 12 Mac 2015

Mujahid Dakwah

sumber: http://liriknasyid.com/index.php/lirik/detail/513/nadamurni-mujahid-dakwah.html

kamus sejarah mencatat kisah
seorang pemuda mujahid dakwah
ditengah gelodah arus jahilliah
mujahid dakwah membina toifah [2x]
memimpin manusia menuju Allah 
membina sesebuah ummah

langkahnya kemas penuh semangat
akhlak lembut sungguh memikat
menjulang tinggi panji-panji jihad
mahu mengubah hidup masyarakat

memberi tarbiyah juga nasihat
tidak kenal jemu dan penat
andai suara sumbang 
penuh padat dengan tuduhan

usaha murni suci mulia 
dianggap sebagai perosak agama
amalan sunnah dicaci difitnah 
menjadi mainan bahan persenda

satu persatu menjelma rintangan
mahu menyekat gerak perjuangan
namun semuanya tidak berkesan
berkat restu keizinan Tuhan 
tidak pun sedikit menjejaskan jiwanya
bahkan mujahid terus mara

mujahid dakwah jauh melangkah
merubah suasana dunia yg rosak
dengan pengalaman jihad dan iman
menuju zaman yang lebih gemilang
zaman ummah kali kedua 
itulah isyarat Rasul mulia
marilah kita junjung bersama
Islam pasti agung semula



muslimah


Allahumma khirli wakhtarli

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers