Rezeki

Jumaat, 17 April 2020

Pasti Ada Hikmahnya

Setiap kejadian Tuhan,
pasti ada hikmahnya.
Samada cepat atau lambat,
DIA pasti akan tunjukkan.

Setiap kejadian Tuhan,
pasti ada hikmahnya.
Buka mata hati,
pandanglah dengan Iman.

Setiap kejadian Tuhan,
pasti ada hikmahnya.
DIA takkan beri,
tanpa mengira ukuran kekuatan.

Setiap kejadian Tuhan,
pasti ada hikmahnya.
Bersyukurlah andai diuji,
tanda DIA masih menyayangi.

Setiap kejadian Tuhan,
pasti ada hikmahnya.
DIA selalu memberi,
salahkah sesekali menguji?

Setiap kejadian Tuhan,
pasti ada hikmahnya.
Siapa kita untuk mengeji,
DIA yang maha memiliki.

Setiap kejadian Tuhan,
pasti ada hikmahnya.


Rabu, 15 April 2020

2020, penuh kejutan!

Semalam,
Kita bebas berlari.
Hari ini,
Terkurung di rumah sendiri.

Semalam,
Pekan sari meriah sekali.
Hari ini,
Semuanya sunyi sepi.

Semalam,
Jiran bertamu dan bertandang.
Hari ini,
Semua di depan TV, tunggu pengumuman.

Semalam,
Anak-anak berlari riang.
Hari ini,
Larangan pergerakan telah dilancarkan.


Selasa, 9 Julai 2019

2016-2019??

Assalamualaikum.

Alhamdulillah, masih diberi kesempatan dan kesihatan untuk meneruskan kehidupan di bumi Tuhan.

Terasa kaku jari nak menaip. Lamaaa sungguh tinggalkan blog ni tanpa coretan terbaru. Anak pun dah bertambah. Haha. Alhamdulillah a'la kulli hal.


Tahun ni, anak pertama dah masuk sekolah rendah. Yang kedua dah umur 2 tahun 6 bulan. :)

Tahun ni, ibu makin banyak membebel. Haha. Anak makin besar, makin banyak ragam. Yang besar, cara yang besar. Yang kecik, masyaALLAH, hahah, anak ibu sungguh. Pot pet pot pet. Cikgu tasti pun cakap :Kami panggil Salsabila pengawas,kak. :D Nampak sangat laaa kaki report. Haha. Macam-macam.

Jadi, untuk yang tertanya-tanya perkembangan semasa, semoga dengan update ini dapat menjawab persoalan.

Nombor hp lama dah tukar ye. Kalau ada urusan, boleh hubungi melalui emel : syuhadaomar@gmail.com. Insya'ALLAH akan dijawab seberapa segera yang boleh.

Terima kasih kerana masih setia menanti. Terima kasih kerana masih sudi bertanya khabar. Terima kasih kerana sentiasa sabar.



Syukur KepadaNYA

Assalamua'laikum

Alhamdulillah, segala puji bagiNYA, Tuhan yang Maha Pemurah, Maha Penyayang.

Lama tidak meninggalkan coretan di kanvas ini. Masa berlalu begitu pantas. Selalu saja tidak berkesempatan menjengah ke sini.

Alhamdulillah, tanggal 3 Januari 2017 yang lalu, lahirnya anakanda qurratun a'yun kedua kami. Seorang bayi perempuan. Bersalin di Hospital Kuala Krai, Kelantan. Jam 11.32 malam.

Pengalaman kali ini amat berbeza berbanding dengan pengalaman anak pertama. Hehe. Alahan teruk sehingga hari bersalin. Usia kandungan mencecah 6 bulan barulah ibu dapat rasai nikmat nasi. Lamaa sungguh. Rindu bau nasi.Rindu lauk pauk yang pelbagai rasa. Tapi hanya mampu makan nasi dan sambal sotong. Berbulan-bulan.

Apapun, alhamdulillah, anak dan ibu sihat dan selamat. Walaupun alahan teruk, berat anakanda tetap mencecah 3.18kg. Hehe. Ibu je yang makin kurang timbangannya.

Mohon doakan semoga anakanda membesar sebagai anak yang solehah, penyejuk mata kedua ibu bapa, sihat dan ceria sentiasa hendaknya.

Ahad, 29 Mei 2016

Lamanyaaaaaa

Assalamualaikum.

;p Lamanyaaa tak update blog. Last Oktober 2015. Sekarang dah bulan Mei 2016. Tupon dah hujung bulan. Phewwwww.....

Susah sikit sekarang ni. Di Ofis memang kena block. Hehe. Di rumah pulaaaakk memang tak berapa rajin nak buka laptop. Jadi, tinggallah blog ni kesepian tanpa update.

Perkembangan terkini; masih sama seperti sebelumnya, 3 orang ahli keluarga. :D

Alhamdulillah, Ilham dah sekolah sekarang. Seronok boleh kenal kawan-kawan. Setiap hari adaaa je cerita. Hehe.

Minggu pertama masuk sekolah, alhamdulillah Ilham sangaatttt behave. Ibu bangga betul. Sebab tak sama langsung dengan ibu dulu. ;p. Memang tak ada drama air mata. Walaupun mulanya agak susah nak bergaul, masih dalam dunia sendiri ( duk tepi dinding gigit jari.haha), tapi minggu kedua dah ok. Kenal orang. Dia ada geng. Khasyifah, Muhammad, Aniq. Hehe. 4 sekawan.

Cuma drama bermula lepas cuti sekolah bulan 3. Kami balik kampung Lebih kurang 10 hari. Khamis 17 Mac tu kami gerak balik ke sini. Tapi Jumaat malam tu Ilham macam demam sikit. Pagi Sabtu dah ada bijik2 Chicken Pox. Hoho... Sepatutnya kena pergi BTN hari Isnin 21hb, tapi memang tak dapatlah kan. Pergi Ofis buat surat, minta cuti. Lepas siap urusan, terus ke Terengganu (Mak duk sana sebab kakak baru pindah ke sana). Hampir 1 minggu di Terengganu, sambung lagi cuti di sini. Bila tengok Ilham macam ok sikit bawa datang ofis. Alhamdulillah, dapat bos yang memahami. 6 Tahun jaga bos yang satu ni, Alhamdulillah, memang tak ada masalah. Dannn, untuk Ilham pulak, lamaaa kan cuti, bila nak pergi semula ke sekolah tu, ALLAH, menguji. Hehe. Tengah-tengah tahun baru ada drama airmata. Hoho.Hari pertama hantar, ayahnya yang hantar. Sejam bedukung memujuk. Minta cikgu tolong pegang, masuk dalam, meraungg. Ayahnya yang sedih.hik2. Hari kedua, ibu cuba hantar. Memang jadi sama macam semalam. Tapi biasalah kan, Ibu jiwa kental sikit. Kalau bab macam ni Ibu tak ada kompromi. Jadi, Ibu buat helah. Minta Ilham tunjukkan tandas sebab ibu nak tumpang guna tandas. Dia masuk sama-sama, terus suruh cikgu tutup pintu. Memang dengar dia menangis, tapi kita tahu kan anak kita. Memang Ilham ni nangis kejap je, sebab dia takut hidung beringus.;p Pesan siap-siap kat cikgu, kalau dia nangis cakap nanti beringus, Dia akan berhenti terus.
So itulah cerita ilham. Sekarang ni dah ok, Alhamdulillah. Balik sekolah akan cakap : "Ibu, tadi Ilham masuk sekolah elok je". Haha.

Ok lah, Sampai sini saja untuk kali ini. Moga jumpa lagi.

Assalamua'laikum.

muslimah


Allahumma khirli wakhtarli

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers