Rezeki

Jumaat, 11 Disember 2009

seiringkah?


"PENTARBIYAHAN YANG SOLID ADALAH BERTUNJANGKAN RABBANI.. MEREKA BUKAN SEKADAR BERKATA, MALAH MELAKSANAKAN.. IA TIDAK MENCAMPURKAN YANG HAK DAN YANG BATIL..PENGGERAKNYA BAIK MUSLIMIN ATAU MUSLIMAT TIDAK AKAN BERHUBUNG MELAINKAN SATU KEPERLUAN YANG DASYAT (AMAT MEMERLUKAN) SAHAJA.. MEREKA AKAN TETAP BERJAGA-JAGA DENGAN PERKARA YANG BOLEH MEMBAWA MAKSIAT.. MUSLIMAT NYA BUKAN YANG MUDAH DIDEKATI DAN MENDEKATI..BUKAN YANG MUDAH DIHUBUNGI ATAU MENGHUBUNGI.. MEREKA SANGAT TERPELIHARA DAN SANGAT ANGGUN DALAM MALU YANG MENJADI MAHKOTANYA.. NAMUN BANYAK PENGGERAK YANG KEHILANGAN INI, DIMANA PENTARBIAHAN MENDIDIK KEAKHWATANNYA.. BERWASPADALAH.." - 11 disember 2009, 11.38 a.m..

Ana telah menerima SMS yang hampir sama dari dua insan yang berbeza.. Kali pertama dari seorang kenalan, manakala yang kedua adalah dari hamba ALLAH yang tidak dikenali.. Tapi SMS ini cukup untuk menyentak urat-urat iman ana, menyegarkan semula ketaqwaan kepadaNYA, menjadi penanda aras untuk muhasabah diri..... Walaupun sekadar satu ingatan dan peringatan, cukup untuk menerbitkan keinsafan di hati kita semua..

Seringkali terlintas di fikiran, disaat iman sedang memuncak, adakah seiring perlakuan dengan pertuturan kita selama ini? Kita sering berbicara tentang ikhtilat, tapi adakah seiring antara teori dan praktikalnya?

Astaghfirullahal'azim.. Astaghfirullahal'azim... Astaghfirullahal'azim...

Semoga ALLAH jaga hati ini hari ini dan selamanya.. Moga ia berada dalam jagaanNYA sentiasa.. Perkenankanlah ya ALLAH..

Bila berbicara tentang ikhtilat, seringkali kita kaitkan antara pergaulan bebas antara berlainan jantina yang dilakukan secara terang-terangan.. Yang sering disebut-sebut berkaitan ikhtilat ialah "membonceng motor lelaki perempuan, berdua-duaan di taman, berjalan berpimpin tangan, bertepuk tampar tanpa had dan banyak lagi yang nampak dengan mata kasar".. Tapi macam mana pula dengan SMS, YM, Facebook and etc? Adakah perhubungan di alam maya itu / tanpa melihat raut wajah / tanpa mendengar suara / tanpa kenal siapa orangnya tidak termasuk dalam masalah ikhtilat? Bagaimana pula dengan masalah hati?

Hmm, ayuh kita sama-sama muhasabah diri... Sejauh mana kita mendalami pengertian ikhtilat ini sebenarnya? Adakah sekadar pengertian yang dilihat dari luaran sahaja atau kita telah melihat secara telus, dari segenap sudut?



“Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk.”(Al Israa 17:32)

“Telah ditetapkan atas manusia bahagiannya dari zina. Ia pasti mendapatkan hal yang demikian itu. Zinanya mata adalah memandang, zinanya telinga adalah mendengar, zinanya lidah adalah berbicara , zinanya tangan adalah menyentuh, zinanya kaki dengan melangkah dan zinanya hati dengan berkeinginan, berangan angan dan membenarkan atau mendustakan kemaluan.” (HR Bukhari). Rujukan:Kitab Riyadhus Solihin dalam Bab larangan melihat Wanita.)

Astaghfirullahal'azim.. Astaghfirullahal'azim.. Astaghfirullahal'azim...


Adakalanya kita menganggap semua ini adalah sesuatu yang remeh.. Dan seringkali kita lupa akan batas-batasnya.. hmm, mujahadah ya Mujahidah..


Ya ALLAH, aku takut akan azabMU.. Jauhkanlah aku dari api nerakaMU ya ALLAH.. Pimpinlah aku kearah keredhaan dan keampunanMU..


“Iblis berkata: “Ya Tuhanku, oleh sebab Engkau telah memutuskan bahwa aku sesat pasti aku akan menjadikan mereka memandang baik (perbuatan maksiat) di muka bumi, dan pasti aku akan menyesatkan mereka semuanya, kecuali hamba-hamba Engkau yang mukhlis di antara mereka”.(Al Hijr 15:39-40)



Seringkali kita terleka dan terlupa untuk menjaga kesucian hati, seringkali ia dicemari debu-debu masalah ikhtilat.... Allahu rabbi, sudikah Engkau menerima taubat kami?


Duhai diri dan sahabat-sahabat yang dikasihi kerana ALLAH, sama-samalah kita muhasabah diri.. Semoga amalan kita diterima ALLAH..



" Katakanlah kepada orang laki laki yang beriman: Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya; yang demikian itu adalah lebih suci bagi mereka, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang mereka perbuat”. Katakanlah kepada wanita yang beriman: “Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak daripadanya.. .”(An Nuur 24:30-31).

Dik Syira, ayuh mujahadah.......


"setiap kata-kata akan diuji.. semoga kita semua diberi kekuatan untuk menghadapi ujian itu.. "

wassalam

muslimah


Allahumma khirli wakhtarli

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers