Rezeki

Rabu, 22 April 2009

HIDUP BERAGAMA


Kehidupan dunia adalah jambatan menuju kea lam akhirat yang kekal abadi. Malah Rasulullah sendiri menyifatkan kehidupan didunia ibarat pengembara seperti sabda baginda yang bermaksud,
“Apalah erti dunia bagiku. Hubunganku dengan dunia ini laksana seorang pengembara yang sedang berjalan di bawah terik matahari. Tiba-tiba kelihatan sebatang pohon, lalu pengembara berteduh sejenak di bawah bayangan teduhannya. Sesaat kemudian, si pengembara akan berlalu pergi meninggalkan tempat itu.” (Riwayat Tirmizi)
Luqman al-Hakim seorang ahli hikmah yang namanya tertera dalam Surah Luqman pernah ditanya oleh anaknya, “ Apakah satu benda yang paling baik dimiliki setiap orang?”
Luqman menjawab, “ Agama.”
Si anak bertanya kembali, “Jika dua?”
Ujar bapanya, “Agama dan harta.”
“Jika tiga?”
“Agama, harta dan sifat malu.”
“Jika empat?”
“Agama, harta, sifat malu dan akhlak yang baik.”
“Jika lima?”
“Agama, harta, sifat malu, akhlah yang baik dan sifat dermawan.”
“Jika enam?”
Lantas Luqman menjawab, “Wahai anakku! Jika kelima-lima perkara ini terkumpul pada diri seseorang, maka dia akan menjadi seorang yang bersih dan terpelihara ketakwaannya serta selamat daripada godaan syaitan.”
Demikianlah pandangan hidup yang realistik dan amat relevan untuk mengangkat martabat dan maruah seseorang manusia dalam kelompok masyarakatnya. Semua nilai baik itu terkandung dalam agama Islam yang harus menjadi cara hidup manusia. Dengan agama, manusia bakal memiliki kekuatan rohani, moral dan mental untuk mengharungi cabaran hidup sehingga dapat menyesuaikan diri dengan segala keadaan hidup yang penuh denagn onak dan duri.
Seorang penyair arab pernah berkata, “Alangkah indahnya hidup ini apabila terhimpun agama dan harta pada diri seseorang manusia. Dan alangkah malangnya apabila terkumpul pula kekufuran dan kemiskinan dalam diri seseorang manusia.”

(dipetik dari email seorang sahabat untuk dikongsi bersama)

muslimah


Allahumma khirli wakhtarli

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers