Rezeki

Selasa, 22 Februari 2011

...Kembara iman meniti kehidupan...


Assalamua'laikum.


Apa khabar sekalian sahabat yang dirahmati ALLAH? (^_^).


Alhamdulillah, pada 19 dan 20 Feb 2011 yang lalu, sahabat-sahabat telah berkumpul di rumah ana untuk menghadiri majlis ilmu. Alhamdulillah, ALLAH ilhamkan perancangan yang selari dengan perancanganNYA. Sujud dan syukur hanya padaNYA. Alhamdulillah.


Pada jam 8.30 malam, K.Zira muncul di muka pintu. Alhamdulillah, sampai juga akhirnya.. (^_~). Kak Zira datang tepat pada waktunya. Ana dan Kak Ummi menyiapkan makanan untuk santapan sahabat-sahabat yang bakal hadir sekejap lagi. Bau bubur jagung memenuhi rumah ana, menusuk deria bau semua orang.. (^_~). Alhamdulillah, dapat makan beramai-ramai. Macam-macam ada.. Puding karamel (puding gula hangus), roti, buah, kek, dan banyak lagi.


Kak Farah, Kak Raudhah, Kak Assiah, Kak Ikin, dan adik Atikah bertandang. Semakin meriah majlis ilmu kali ini. Alhamdulillah. Kami menanti Adik Efa yang datang dari Segambut. Jauh perjalanan, moga ALLAH pelihara dirimu, dik.


Akhirnya, penantian kami tamat dengan kehadiran adik Efa beserta mihun goreng dan agar-agar koko yang sangat sedap.. Rezeki.. Alhamdulillah.


Jam 10 malam, majlis bermula. Kak Ikin selaku pengerusi majlis pada malam tersebut meraikan sahabat-sahabat yang hadir. Kemudian majlis diteruskan dengan tazkirah ringkas oleh Kak Assiah. Jom kita sama-sama ikuti sedikit pengisian yang dapat ana kongsikan di sini :


Beliau menyampaikan tazkirah ringkas bertajuk : "Cinta kepadaMU".

Kenapa perlu mencintai ALLAH?
- ALLAH adalah yang paling layak dicintai.
- Nikmat dari ALLAH kepada kita tak pernah henti / "NON-STOP".
- kerana ALLAH paling menyintai kita berbanding segala yang ada di dunia ini.
- ALLAH telah banyak menunjukkan kasih sayangNYA kepada kita, tetapi kita yang sengaja menidakkan cinta dan kasih ALLAH terhadap kita.

Kenapa manusia sukar mencintai ALLAH?
- kerana manusia degil. Walaupun tahu secara jelas bahawa kita perlu menyemai cinta kepada ALLAH, tapi manusia tetap berkeras.
- manusia lebih suka meluahkan cinta kepada sesama makhluk. Bila lebih banyak berbicara dengan makhluk, akan terjadi kurangnya masa kita untuk bersama ALLAH. Manusia cenderung untuk meluahkan perasaan, masalah kepada sesama makhluk, sedangkan mereka lupa, bahawa masalah dan setiap perkara yang berlaku ke atas manusia adalah datangnya dari ALLAH. Hanya ALLAH yang mampu menguraikan masalah tersebut.
- Manusia sering melakukan dosa sehingga hati mereka menjadi kotor, hitam. Hati yang rosak dikaitkan juga dengan manusia yang sakit. Persamaan ini dapat difahami dengan contoh ini : Apabila manusia sakit, walupun dihidang dengan makanan yang sangat lazat, dan mahal, tapi mereka tidak mampu dan tidak ada sedikit pun keinginan untuk makan makanan tersebut walupun sedikit. Ini kerana tekak dan selera orang yang sakit tidak bersedia untuk menerima makanan tersebut. Begitu jugalah halnya dengan hati yang sakit. Apabila hati sakit, walaupun terlalu banyak anugerah dan nikmat kurniaan ALLAH kepada mereka, tapi mereka masih lagi tidak mampu untuk menikmati anugerah tersebut sebagai nikmat dari ALLAH. Tidak tahu untuk bersyukur. Nau'zubillah.

Bagaimana meraih dan merasai cinta ALLAH?
- Mencari redha ALLAH dalam setiap perkara. Jauhi dosa dan maksiat. Tanamkan perasaan takut akan azab ALLAH dalam hati kita.
- Mengamalkan segala suruhan ALLAH.
- Menjauhi segala larang yang telah ditetapkan oleh ALLAH.
- Meletakkan ALLAH sebagai No.1 dalam setiap perkara. "ALLAH didahulukan, Syariat diutamakan" (^_~)
- Sentiasa berdoa supaya hati kita merasai nikmat cinta ALLAH. Sesungguhnya doa itu adalah senjata bagi orang Mukmin.
- Menanam redha diatas setiap ketentuan ALLAH terhadap kita.
- Mengerahkan seluruh anggota badan untuk mentaati ALLAH. Perbanyakkan amal ibadat, sedekah, perbuatan dan percakapan yang baik.
- Menganggap dunia sebagai penjara. Tidak bersenang-senang dengan kemewahan dan apa jua yang kita ada. Seharusnya kita menyedari bahawa dunia ini hanyalah sebuah tempat persinggahan sebelum kita tiba di destinasi yang abadi, iaitu Akhirat.
- Kita harus selalu muhasabah. Terlalu banyak dosa dan kesilapan yang kita lakukan setiap hari antara sedar atau tidak. Selagi ada masa, ayuh kita sama-sama perbaiki diri untuk menjadikan hari-hari yang mendatang akan sentiasa menjadi lebih baik dari yang sebelumnya.
- Menyemai keikhlasan dalam setiap perkara yang kita lakukan. Sentiasalah beristighfar, memohon keampunan daripada ALLAH. Boleh jadi ada riak atau timbul perasaan yang boleh menggoyahkan keikhlasan dalam perkara kebaikan yang kita lakukan.
- Cintailah apa yang ALLAH suka, dan bencilah setiap perkara yang ALLAH benci. Sesungguhnya redha dan rahmat dari ALLAH amat penting buat kita semua.


Sampai di sini saja perkongsian untuk kali ini ya. Insya'ALLAH, dengan izinNYA, ana akan kongsikan pengisian yang menjadi taklifan ana pada malam tersebut, insya'ALLAH. (^_~). Semoga ALLAH permudahkan urusan kita semua.


Sekian saja untuk kali ini. Hingga bertemu lagi di lain masa, wassalam.


* STRIVE FOR MARDHATILLAH *

muslimah


Allahumma khirli wakhtarli

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers