Rezeki

Isnin, 29 Oktober 2012

Eid Adha; Catatan Kami

Assalamua'laikum.

Apa khabar semuanya? Masih dalam mood raya? :)

Semoga sihat-sihat semuanya ya. Jangan lupa kawal makan, banyak makan daging, nanti kena darah tinggi pula. :). Sup gear box pun kurangkan ya. Banyak lemak, minyak, kolestrol. Huhu.

Kami, sepertimana yang telah dimaklumkan sebelum ini, kami beraya di sini. Hari Khamis, ke Mydin, beli barang untuk masak. Orang tak ramai sangat. Jalan dah terasa lengang sedikit.

Pagi Jumaat, alhamdulillah, Eid Adha tiba. Sibuk menyiapkan diri untuk ke surau. Budak tecik tu bangun lambat! Hehe. Pukul 7.30 masih tidur dengan lena. Bergolek-golek atas tilam, sambung lagi tidur atas bantal ibu. Uhuk, Ilham. Kamu sangat comel! Hehe.

Lebih kurang jam 8.15 pagi, kami bergerak ke Surau. Saff muslimin, dalam 4 line. Saff muslimat, 1 line penuh dan beberapa orang di line kedua. Alhamdulillah. ALLAh bagi peluang untuk turut berhimpun di dalam rumahNya. Doa, doa, doa. Moga bakal menjadi tetamu ke tanah suci suatu hari nanti.

Selesai mendengar khutbah, kami beransur pulang. Zauji tukar pakaian lain sebelum ke tempat penyembelihan korban. Tak sabar! Tapi, nampaknya tak ada rezeki nak tengok live tahun ni. Sebab, bila sampai ke destinasi, kami terpaksa pulang semula ke rumah. Ada beg yang tertinggal di petak parking. Dalam tu ada bantal Ilham dan wallet Zauji. 40 minit duk ulang alik atas jalan saja. :). Sampai di surau, orang dah siap lapah kulit lembu. Ana dan Ilham, tolong tengok orang buat kerja dari atas surau saja, sementara menunggu kaum muslimin siap potong daging. Lebih kurang jam 2.30 petang, selepas semua muslimin balik dari solat Jumaat, jamuan diadakan. Ada sup tulang, kerabu perut. Sedap! :). Seronok makan ramai-ramai. Teringat kat kampung lama. :).

Ilham, suka sangat la duk dalam surau tu. Luas. Boleh merangkak dengan gembira. Tak jatuh pun. :)

Lebih kurang jam 3 petang, kami balik. Rutin macam biasa. Tak rasa macam raya dah. :p. Tengok tempat parking kat depan blok lain, kosong. :)

Hari kedua raya, kami ke Puchong. Ada jualan gudang peralatan kanak-kanak/bayi jenama My Dear. Pusing-pusing, tak jumpa tempat yang dicari. GPS zauji pun tak boleh nak membantu. Setelah lebih kurang 1 jam lebih, akhirnya sampai juga. Tak ramai sangat orang masa tu. Boleh memilih dengan suka hati.;p Rambang mata dibuatnya. :). Dapat beli safety gate yang dicari dengan harga yang murah. Alhamdulillah. Terima kasih. Hajat di hati nak pergi lagi. Looking for another Safety Gate. :). Jimat lebih kurang Rm50 untuk setiap safety gate.

Raya ketiga. Hanya berada di rumah. Menghabiskan cuti-cuti terakhir bersama keluarga. :). Alhamdulillah.

Hari ni, dah mula bekerja. Macam biasa. Perasaan? Macam biasa juga. Hehe. Cuma, tak sabar nak balik kampung 10 hb nanti. :). Rindunya nak tengok wajah-wajah kesayangan. Hampir 17 tahun duk tengok muka mereka. Habis SPM, mula melangkah keluar dari rumah. Jauh, dan semakin jauh. Nasib baik dalam semenanjung lagi. Hehe. Pernah juga terfikir masa dapat penempatan kerja dulu. Betapa melonjaknya perasaan ni nak merasa berada di Sabah Sarawak! :p. Tapi, nasib baik la tak jadi pergi. Mesti rindu bukan main kat kampung halaman, lebih dari sekarang. :D

***

Sepanjang hayat kita, banyak yang telah kita korbankan. Masa, wang, tenaga. Namun, tak semuanya dikorbankan untuk perkara yang sepatutnya. Banyak terkorban untuk perkara sia-sia. Lebih sedih, kalau ada yang telah mengorbankan maruah, diri kerana tertipu dengan keseronokan dunia yang palsu ni.

Ibu Bapa. Pengorbanan mereka tak dapat kita balas. Tak pernah mereka minta balasan dari kita. Semuanya lahir dari hati yang tulus suci.



muslimah


Allahumma khirli wakhtarli

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers