Rezeki

Isnin, 30 Julai 2012

Main masak-masak : Sup Tulang

Assalamua'laikum.

Post ini hanyalah coretan biasa. Nak main masak-masak. (^_~)

Last weekend, rasa nak makan sup perut. Tapi, tak ada rezeki. Dah habis dah. Cari di pasar malam tak ada. Di pasar pun tak ada jugak. Akhirnya, belilah tulang rusuk untuk encik zauj.


~ encik kucing tengah lapar. Nak makan jugak ni. =p ~


Jom, main masak-masak. ^_^

Bahan-bahan:

500 gram Tulang Rusuk
5 biji bawang merah (dimayang)
4 ulas bawang putih (dimayang)
1 paket rempah ratus + bunjut Sup Tulang Adabi
(yang bawah ni, ikut selera sendiri ya)
garam
MSG - ajinomoto
cili
daun sup
limai nipis

Cara-cara:

1) Rebus tulang rusuk. Air biar lebih dari paras tulang. Tutup periuk supaya lebih cepat mendidih. (kalau rebus lama, daging akan lebih lembut)
2) Bila air dah berkurang, sama paras dengan tulang tu, masukkan bawang merah dan bawang putih yang telah dimayang tadi (lebih kurang 3 biji bawang merah & 2 ulas bawang putih). Masukkan juga bunjut. Biarkan ia terus mendidih.
3)  Tumis baki bawang putih dan bawang merah tadi. Tumis juga rempah ratus yang ada dalam paket Sup Tulang Adabi. Bila daging dah lembut, masukkan bahan-bahan yang ditumis. Masukkan juga garam, MSG secukup rasa, ikut selera.
4) Bila dah masak, cukup empuk, hidang dalam mangkuk. Hiaskan dengan cili dan daun sup. Lebih wangi dan sedap. KAlau rajin, perah asam limau. Nyum, nyum.,.. Makin sedap. (^_~)

Alhamdulillah, dah siap. Senang je sebenarnya nak masak-masak ni kan. (^_~). Bahan asas, bawang putih, bawang merah. Kalau banyak, makin sedap. Terpulang pada citarasa individu tersebut. ^_~

Pertama kali masak untuk mak, lepas pantang tenpohari, alhamdulillah, mak cakap : pandai dah ni. Hehe. (bahagia bila mak cakap macam tu.). Iye, sebelum ni kan, kalau nak masak, mesti telefon mak, tanya banyak-banyak. Tapi tak pernah pun berpeluang untuk bagi mak rasa.

Petang ni nak bakar kambing pulak. (^_~). Tak sabar dah. Semalam dah perap siap-siap, letak dalam peti ais. Semoga ALLAH berkati rezeki kita semua.

Ok, selamat mencuba. Resepi yang 'simple' sahaja. Kalau rasa 'rajin', bolehla cuba resepi ni. ^_^

wassalam

* STRIVE FOR MARDHATILLAH *

muslimah


Allahumma khirli wakhtarli

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers