Rezeki

Isnin, 4 April 2011

Bimbing hati ingat ALLAH


Assalamua'laikum.


Alhamdulillah, dengan izinNYA, kita bertemu lagi. Macam mana keadaan antum hari ini? Sihat-sihat saja ya? Andai terasa demam, atau sakit tekak atau pening-pening lalat, atau sebagainya, silalah berehat. Andai rasa semakin melarat, jangan segan-segan jumpa Doktor ya. Insya'ALLAH, setiap penyakit ada ubatnya, kecuali kematian.


MATI


Ana terbaca satu kata-kata. Tapi lupa dari mana datangnya ia. Apa pun, ia melekat di minda ana. Bunyinya begini :



Mati itu tidak bersyaratkan sakit, tidak bersyaratkan tua tetapi, ia bersyaratkan AJAL.

Pandanglah sekeliling. Lihat apa yang berlaku. Banyak pengajaran dan teladan yang dapat kita ambil. Andai usia itu pengukurnya, maka, tidak akan meninggallah anak-anak yang masih didalam kandungan si ibu. Pasti yang mati itu, hanyalah orang-orang yang lanjut usia... Andai sakit itu syaratnya, pasti yang mati itu, hanya yang terbaring berbulan-bulan saja. Hanya berlaku di Hospital. Bukankah begitu?


Tapi, apa yang berlaku adalah sebaliknya. Yang mati itu, tak pernah mengira usia. Kecil atau besar, muda atau tua, kaya atau miskin. Itu semua bukan ukuran untuk sebuah kematian. Andai telah sampai ajalnya, PASTI, tidak ada yang mampu menolaknya. Tapi, jika belum, walau macam mana sakit sekalipun, tiada yang dapat mematikan, kecuali DIA. Pernah dengar tak, "berpantang maut sebelum ajal".


HIDUP


Hidup perlu diteruskan walau dalam apa jua keadaan. Sentiasalah berbicara dengan ALLAH. DIA adalah teman yang paling setia, pendengar yang Maha Mendengar.


Ya ALLAH, kami lemah. Pinjamkan kami kekuatan.

Ya ALLAH, kami sakit. Pinjamkan kami kesabaran.

Ya ALLAH, kami hambaMU. Pinjamkan kami ketaatan dan ketaqwaan.

Ya ALLAH, kami tidak punya apa-apa. Redhailah kami, bimbinglah kami ke jalan yang diredhaiMU, pimpinlah kami ke SyurgaMU.


Kejar dunia untuk Akhirat!


Wassalam....



Eh, ingatkan dah nak tamatkan post ni. Tapi, ada sesuatu yang masih belum diungkap. (^_~).


Begini.


Tadi, terfikir tentang puasa. Kenapa dengan puasa? Hehe, sebenarnya, ana rindukan suasana Ramadhan. Dan insya'ALLAH, tahun ini, ana akan berpuasa bersama Zauj, buat kali pertama. So excited! Dan, ana pun teringat pula suasana dua bulan sebelum Ramadhan menjelma. Pada saat itu, keBIASAannya, ramai yang akan bertungkus lumus menggantikan puasa yang ditinggalkan dengan izin.


Sebagai seorang saudara, ana kasihan melihat mereka. Ye la, punyalah banyak masa yang ada untuk menggantikan puasa yang ditinggalkan tu, tapi, bila sampai sebulan atau dua bulan terakhir, barulah masing-masing kalut ribut nak mengganti. Kenapa tak ganti awal-awal ye? Kan lagi senang. Andai katalah tak sempat nakmenggantinya, tapi nyawa dah ditarik, alahai, lagilah kesian, kan?


So, apa tunggu lagi..


Ibu-ibu, Bapak-bapak, siapa yang punya anak, bilang sama anak kamu, cepat-cepat ganti puasa ya. (^_~).


Para suami, juga boleh lakukan perkara yang sama. Kalau nak, boleh temankan isteri berpuasa. Ajaklah berpuasa hari Isnin dan Khamis. Antum juga boleh tumpang sama.


Yang ada kakak dan adik perempuan, silalah tanya samada dah ganti puasa atau belum. Jika belum, pastinya tanggungjawab antum untuk mengingatkan mereka.


Tak salah saling mengingatkan, bahkan, ia adalah amalan mulia.


ALLAH sayang, dapat pahala. (^_^)


Ok, ini barulah betul-betul penutup. Semoga ALLAH berkati segala usaha. Hingga bertemu lagi dilain masa dan ketika. Mohon maaf atas segala kekurangan dan kesilapan ya.


Assalamua'laikum.


* STRIVE FOR MARDHATILLAH *

muslimah


Allahumma khirli wakhtarli

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers