Rezeki

Sabtu, 22 Januari 2011

Episod kehidupan

(Al-fatihah buat sahabat sefikrah, Allahyarham us.Ismail naquidin (Berkaca mata, kanan), yang telah pergi menyahut seruan ilahi pada 4 November yang lalu, setelah bas yang dinaiki terbabit dengan kemalangan sewaktu dalam perjalanan pulang ke Kuantan.)


Assalamua'laikum.





Alhamdulillah, hari ini, kita semua masih berpeluang meneruskan kehidupan di dunia. Alhamdulillah, atas segalanya.





Hari ni,sedar atau tidak, dah 22 hari kita di tahun 2011. Pejam celik, pejam celik, sekejap je masa berlalu. Masa, terlalu pantas. Tak terkejar rasanya.





Dikesempatan ni, ana nak ucapkan "SELAMAT MENYAMBUT ULANG TAHUN KELAHIRAN KEPADA ABG ABI DAN KAK NOY".. Semoga setiap saat yang berlalu dan bakal dilalui mendapat redhaNYA.





Ada yang mengumpamakan hidup seperti roda. Ada masa, kita akan berada di atas, dan ada masanya, kita akan berada di bawah. Ada juga yang mengumpamakan hidup sebagai roller coster. (^_~). Sentiasa laju, macam ribut. Sekejap di atas, sekejap di bawah, sekejap mendatar, sekejap berpusing-pusing. Ada juga yang kata, hidup ni umpama pantai. Ada pasang surutnya. Walau macam mana sekalipun perumpamaan yang diberikan, dapat kita simpulkan bahawa :





"HIDUP NI AKAN SENTIASA BERUBAH-UBAH. TAKKAN ADA SESUATU PUN YANG AKAN BERKEKALAN SEPERTIMANA ASALNYA, MELAINKAN ALLAH SWT"





Yang kufur takkan selamanya dalam keadaan kufur.. Bila ALLAH izinkan, sampai masanya, mereka akan jadi orang yang paling bersyukur. Yang bersyukur juga mungkin takkan selalunya sama, ada msanya, jika ALLAH mengkehendaki, mereka mungkin akan termasuk dalam golongan yang kufur. Na'uzubillah.





Kehidupan kita sebagai hambaNYA, seringkali berubah-ubah. Ada masa, kita senang. Ada masa, kita susah. Ada masa kita bahagia, ada masa kita kecewa, derita. Semua itu lumrah. Fitrah kehidupan. ALLAH hadirkan sesuatu perkara bukan untuk menghukum, atau menyeksa. Tapi untuk mewarnai kanvas hidup kita. Setiap perkara hadir dengan hikmah yang tersendiri. Kesenangan tak semestinya menjanjikan kebahagiaan. Tangisan tak semestinya disebabkan oleh penderitaan dan keperitan.





ALLAHU RABBI.





DIA aturkan pelbagai jalan cerita yang menarik untuk kita semua. Bergembiralah dengan segala yang DIA hadirkan. Nikmatilah setiap episod dalam kisah kehidupan ini. Pastinya tiada satu episod pun yang tidak bermanfaat untuk kita. Ambillah ibrah dari kisah lampau, dan sekeliling kita.Setiap saat amat berharga. NIKMATILAH...........





Semoga ada sesuatu yang dapat kita kongsikan dalam post kali ini. Insya'ALLAH, jika ALLAH izinkan, kita akan bersiaran lagi. (^_~).





Mohon maaf atas segala salah dan silap.





Sahabat-sahabat sekalian, kemenangan sentiasa berpihak kepada kebenaran. Doakan semoga kemungkaran dan kemunafikan dapat ditewaskan, ya.





ISLAM 4 ALL.





Wassalam.








* STRIVE FOR MARDHATILLAH *

muslimah


Allahumma khirli wakhtarli

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers