Rezeki

Selasa, 9 Februari 2010

Aslih nafsaka wad'u ghairoka (baikilah dirimu, serulah selainmu)


Assalamua'laikum.. salam ukhuwwah fillah buat semua..

Semoga dilimpahi rahmat dariNYA sentiasa, insya'ALLAH..

Alhamdulillah, masa ana terisi dengan begitu sukses sekali.. Semoga ALLAH memberkati segala urusan kita semua.. Aminn..

Dua malam lepas, berkesempatan berbincang modul untuk program motivasi pelajar.. Kalau dah bincang sampai lewat malam, mulalah ada yang keluar topik lain.. (^_^) Kali ni, perbincangan kami berkisar tentang cara untuk menarik mad'u.

Sabda Rasulullah saw :
“Bertakwalah kepada Allah dimana jua kamu berada dan berakhlaklah dengan manusia dengan akhlak yang baik. Ikutlah kejahatan dengan kebaikan agar kebaikan dapat menghapuskan kejahatan.”
-Riwayat Ahmad-

Pernah ada yang menegur kerana kadang-kadang kita lebih menumpukan golongan yang faham sahaja, sedangkan yang kurang faham terbiar dan hanyut dalam dunia mereka... Muhasabah semula.. Memang banyak yang kurang dalam diri ni, dan banyak yang perlu dibaiki.. Bila timbul rasa tanggungjawab, kita cuba mencari jalan untuk masuk kedalam masyarakat dan berusaha melancarkan gerakan dakwah terhadap golongan-golongan yang masih kurang faham.. Apa tindakan yang boleh kita lakukan untuk menarik lebih ramai orang untuk sama-sama mengenal dan memahami ISLAM? Ayuh, kita kongsi.. (^_^)

Kalau antum masih bergelar mahasiswa/mahasiswi, antum boleh gunakan semua peluang yang ada untuk berdakwah.. Gunakan apa saja medium untuk tarik lebih ramai mad'u.. Jalankan seberapa banyak aktiviti yang melibatkan pelajar-pelajar lain.. Contohnya program motivasi, kem anak soleh, smart solat.. Tubuhkan persatuan untuk pelajar-pelajar ISLAM, jalankan usrah secara konsisten.. Tapi, kita jangan lupakan non-muslim.. Kita juga perlu memberi pendedahan kepada golongan ini, dedahkan mereka dengan keindahan dan kesyumulan ISLAM. Jangan pula sekadar syok sendiri, hanya mementingkan kuantiti, sedangkan kualiti tidak terjamin.

Aktiviti riadah seperti sukan contohnya, mampu menjadi salah satu medium dakwah yang unik untuk menarik mad'u.. Aktiviti seperti bola jaring, badminton dan bola sepak, adalah antara kesukaan kaum hawa dan adam. Para daei boleh melibatkan diri dengan aktiviti-aktiviti ini, dan dalam masa yang sama, cuba menyelitkan ilmu dan kefahaman tentang ISLAM kepada sahabat-sahabat mereka. Nisa' Indoor Games umpamanya, boleh dijadikan contoh aktiviti dakwah yang sangat sesuai dipraktikkan. Bersukan dalam keterbatasan syariat. Bukan saja mengikut syariat, malah boleh digunakan sebagai medium dakwah.. Pelbagai lapisan masyarakat (berjantinakan Perempuan) boleh ikut serta. Peluang dakwah terbuka luas.

Ada juga yang mengambil langkah berdakwah dengan merapati golongan-golongan yang kurang faham ini, dan menyuntik kefahaman dan kesedaran tentang ISLAM secara tidak langsung... Maksudnya, mereka berkawan, berkongsi kisah suka duka, mengajak ke arah kebaikan. Apabila telah ada keserasian dan kepercayaan, mudahlah untuk menyampaikan dakwah secara tidak langsung...

Masih ingat rukun usrah?? Iaitu : ta'ruf (berkenalan), tafahum (memahami) dan takaful (menolong).. (sekadar peringatan semula)

Teringat satu cara yang dilakukan oleh sahabiah.. mereka namakan sebagai "jalan-jalan cari wanita".. Ana agak tertarik dengan cara yang mereka lakukan.. Mereka meluangkan masa pada sebelah petang untuk beriadah di sekeliling kampus.. Dalam masa yang sama, mereka mencari-cari wanita (untuk dijadikan mad'u)... Apabila terjumpa pasangan yang sedang bercouple, mereka akan menulis sekeping nota ringkas (yang tersirat 1001 pengertian) dan menyerahkan nota tersebut kepada wanita yang sedang bercouple tersebut.. Isi nota tersebut perlulah ditulis dengan tulus ikhlas dan bahasa yang mampu mengetuk hati wanita tersebut.. Sekurang-kurangnya, tulislah sesuatu yang boleh membuat pasangan couple tersebut segera meninggalkan tempat itu. Hebat bukan? Serangan fikiran..

Jadi, apa tunggu lagi? Serulah manusia kearah kebaikan, cegahlah kemungkaran.. ISLAM datang berdagang, perginya juga berdagang.. Kalau kita tak mulakan, siapa lagi? Tepuk dada, tanya iman.. wassalam

muslimah


Allahumma khirli wakhtarli

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers