Rezeki

Jumaat, 22 Mei 2009

anak-anakku..


inilah permata-permata ISLAM yang bakal digilap.. moga antum mendapat hidayah, dan meneruskan perjuangan ini anak-anakku..



1001 cerita, tersimpul menjadi kenangan yang berharga...

assalamualaikum...
alhamdulillah, masih dikurniakan nikmat iman dan ISLAM..
hari ni, ana nak cerita apa yang berlaku sepanjang minggu ni... banyak cerita nak dikongsi...selamat menjamu minda...
hari jumaat lepas, habis waktu kerja, ana bertolak ke rumah sahbiah di Bangi.. malam tu, ana bermalam di rumah sahbiah, tak sabar rasanya nak tunggu hari Sabtu. Akhirnya dapat juga ana meneruskan perjuangan di zon barat ni..alhamdulillah, setinggi-tinggi kesyukuran kepada ALLAH s.w.t kerana mengizinkan semua ni berlaku, walau banyak onak dan ranjau yang perlu ditempuh tapi, itulah kemanisan perjuangan...
Tepat jam 700 pg, kami memulakan perjalanan ke tempat program... ta'ruf khususi mengiringi perjalanan kami. indahnya hidup ini jika semuanya kerana ALLAH.. Tiba di tempat program, khemah-khemah telah tersedia.. Kami segera melaporkan diri, dan terus diberi arahan... sememangnya kami telah diberikan amanah tatkala menzahirkan kesediaan untuk menjadi urusetia program tersebut... jadi, tanpa melengahkan masa, kami memulakan tugas yang telah diberikan kepada kami... lebih kurang 30 minit kemudian, orang ramai mula memeriahkan karnival sukan rakyat tersebut... pelbagai ragam, pelbagai gelagat dapat diperhatikan... berbilang usia, berbilang budaya dan agama...pihak urusetia dah tak menang tangan, tapi hati berbunga riang, kerana program yang dirancang mendapat sambutan...sepanjang karnival tersebut, memang banyak pengalaman dan teladan yang ana perolehi... yang paling menarik hati ana, melihat kesungguhan golongan-golongan lama dalam perjuangan, yang tetap aktif, walaupun ada yang dah bergelar datuk dan nenek.. tidak kurang juga golongan-golongan umur pertengahan yang telah berkeluarga, bawa semua ahli keluarga termasuk anak-anak kecil, yang umur 3 bulan, datang memeriahkan program... Subhanallah.. hati berdoa, supaya turut merasai semua ni, hingga akhir hayat.. tetap dalam perjuangan..hmm, mungkin ada yang beranggapan program seperti ini hanya untuk kepentingan sesetengah pihak, tapi ana nak cuba betulkan semula tanggapan negetif sebegini.. menganjurkan karnival sukan rakyat, bukanlah semata-mata untuk kepentingan individu, tapi secara tak langsung, membuka minda masyarakat, non muslim terutamanya, bahawa ISLAM itu syumul, dan tidak pernah membezakan sesiapa, walau berbeza agama.. kita juga boleh ambik peluang untuk berdakwah.. teringat kata-kata seorang saudara baru di ofis ana, "macam mana kita nak bagi pendedahan kepada non muslim kalau kita tak pernah bagi peluang kepada non muslim untuk mendekati ISLAM? macam mana non muslim nak fahami ISLAM kalau kita sentiasa menyembunyikan fakta-fakta tentang ISLAM? macama mana non muslim nak tau tentang ISLAM kalau kuliah, ceramah hanya dibuat di masjid, tempat tertutup, yang kurang terdedah kepada non muslim?"... so, apa cara terbaik untuk kita baiki semula kesilapan kita sebelum ni? 1)boleh guna kemudahan yang semakin canggih seperti Friendster, Blog, Hi5, Tagged, and etc..untuk berdakwah... 2)anjurkan program-program yang boleh merapatkan jurang antara kaum, agama untuk kita dedahkan kepada mereka tentang ISLAM.. tak semestinya perlu berhujah 24 jam, cukuplah dengan kata-kata yang sedikit tapi penuh manfaat, disamping kita tunjukkan peribadi muslim yang sebenar... semoga ALLAH buka pintu hati insan-insan ini...memberikan hidayah kepada mereka untuk menerima ISLAM.. hmm, itu antara cara-cara yang boleh kita lakukan untuk memberi pendedahan kepada non muslim... dan ana pasti, saudara2 perjuangan diluar sana pastinya ada pandangan yang lebih bernas untuk kita kongsikan bersama...semoga setiap yang kita lakukan semata-mata kerana ALLAH s.w.t..

Hari Sabtu, ana berpeluang menyertai forum Ust.HAsrizal, di Shah Alam... "Setitis Airmata Ibu".. teringat pulak kat mak di kg.. pengorbanan dan kasih sayang yang mak dah berikan selama ini.. dalam tempoh hampir 21 tahun ni, baru 3 tahun ana betul-betul menghargai pengorbanan dan segala yang mak ayah dah buat untuk ana.. 18 tahun sebelum ni?? entahla, ana pun sedih dengan diri ana, ana bukanlah anak yang baik.. ibu yang mengandungkan kita selama 9bulan 10 hari, melahirkan dengan kesakitan yang teramat, menjaga dan membesarkan kita hingga menjadi seorang manusia, tanpa jemu, tanpa mengeluh.. sampai sekarang pun, kita masih disayangi, dilimpahi dengan kasih sayang.. tapi kita??? berapa lama masa yang peruntukkan untuk mendoakan mak dan ayah? berapa lama masa kita habiskan mengingati pengorbanan mak dan ayah? berapa banyak airmata yang gugur semata-mata kerana kita rindukan mak ayah?berapa banyak airmata yang mengalir semata-mata kerana kita menyesali dosa-dosa kita dengan mak ayah? YA ALLAH, KAU kasihilah kedua ibu bapaku sebagaimana mereka mengasihiku semasa aku masih kecil....siapalah aku di dunia ini tanpa kedua ibu bapaku?.. KAU limpahkanlah kurnia dan rahmatMU kepada meraka, kau ampunkanlah dosa-dosa mereka Ya ALLAH, matikanlah kami dalam iman dan ISLAM... sesungguhnya kami amat mengharapkan keredhaan dariMU...

hari Khamis, hmm, pengalaman yang agak berharga... dan pastinya menjadi kenangan terindah untuk ana...habis waktu kerja, ana ke Alamanda... hajat dihati nak cari hadiah untuk anak sepupu, dia nak kawin 29hb nanti... so, bermulalah pengembaraan ana di Alamanda... pusing-pusing cari barang nak dijadikan hadiah... lepas tu kan....teman kakak & anak makan di foodcourt.. siap makan, kakak ana mintak belikan air untuk dia... ana pun apa lagi, mulalah melangkah kaki ke kaunter air tu... ana ni sebenarnya tak pernah pun beli air kat situ, ni first time nak beli air di foodcourt Alamanda ni... kaunter air tu terbuka, masa lalu depan kaunter yang ada mesin2 iceblended tu, ada lah sorang lelaki ni tegur ana, nak air ke? ana pun, senyum je, tak hiraukan dia, ana pergi sebelah belakang, sebab ana tengok kat bahagian depan tu ada mesin2 je, yang bahagian belakang ada sediakan air panas... ana dengan yakinnya, cakap kat abang tu, "nak air teh o ais 1"...hehehe.. pastu abang tu senyum kat ana, then dia cakap, "dik, nak order air kat depan ye"... ADUHHHH, malunya... macam mana nak gi depan ni? tadi bukan main berlagak sombong lagi dengan orang kat depan tu...muka ana ni dah panas, macam berdiri tengah padang pukul 12 tengahari...malu betul... pastu, nasib baik lah ada penyelamat datang..ada sorang akak ni, yang kerja kat tempat buat air ni, cakap kat ana, "ok2, akak faham.. adik tunggu bayar je, k..nanti bayar kat depan, akak buatkan air..." alhamdulillah, lega.. tapi, sekejap jelah..sebab still kena pergi depan, bayar harga air tu... hehehe.. ana pun mengorak langkah, berjalan pun dah macam tak pijak kat bumi, macam nak terbang.. cover2..hehehe.. malu ni..jalan slow je, muka ni, tak tau lah warna apa dah.. panas je.. sampai kat kaunter, ana tutup muka, malu yang teramat..orang yang jaga kaunter tadi pun dah senyum2 kat ana.. aduh, macam mana ni.. malu betul.. airmata dah mengalir dah.. ana rasa nilah pengalaman yang paling memalukan ana.. hehehe... pertama kali dalam sejarah, ana malu sampai menitiskan airmata...
aduhai, hebat betul percaturan ALLAH kali ni.. hmm, lepas bayar harga air tadi, ana tanya lah orang kat kaunter tu, pasni nak ambik air kat mana pulak? sebab tak de pun air kat kaunter ni.. adik yang jaga kaunter tu pun tunjuk kat ana tempat ambik air.. pastu dia tanya ana, "akak datang sorang je ke?".. hehehe..ana pun jawab, dengan nada berbisik, "akak datang dengan kakak akak, tapi akak tak pernah beli air sendiri, selalunya orang yang belikan untuk akak"... kami sama-sama senyum.. hehehe.. maka, lepas ambik air, ana terus melarikan diri dari tempat kejadian.. nampak je muka kakak ana, ana terus nangis, malu betul... kakak ana dah pelik tengok adik bongsu dia sorang ni.. ana pun cite la kat dia.. dia terus gelak... hai, rasa macam nak cubit je akak sorang ni.. bukan nak kesiankan kita, gelak pulak... tapi, tak boleh salahkan dia jugak, sebab ana sendiri pun rasa macam nak pecah perut bila teringat semula kisah yang berlaku semalam... kesimpulannya, jangan malu dan berlagak tak bertempat... hehehe.. dah tau kita tak tau, jangan buat-buat tau, tanyalah pada yang tau... the end... wassalam

Jumaat, 8 Mei 2009

hidup ini...




alhamdulillah, masih dikurniakan nikmat iman dan ISLAM serta diiringi perjuangan fisabilillah... indahnya hidup jika segalanya kerana ALLAH...


sahabat seperjuangan... hidup memang tak selalunya indah... hari-hari yang berlalu tak pernah sama.. ada masa hujan turun membasahi bumi, ada masa matahari memancar dengan megahnya, ada masa mendung, redup dengan tiupan angin sepoi-sepoi bahasa...pelbagai situasi dalam waktu dan masa yang berbeza... begitu juga dengan hidup kita.. ada masa, kita gembira, teramat gembira... ada masa, kita sedih, bercampur marah...ada masa kita kecewa, bercampur pilu..pelbagai watak berbeza pendapat..terfikirkah kita.. adakah apa yang kita fikirkan sama dengan hakikat yang sebenarnya? adakah pemahaman kita sama dengan apa yang sepatutnya kita faham?apa yang ana cuba sampaikan dalam post kali ni? izinkan ana meneruskan luahan, moga tercapai mesej yang ana cuba sampaikan......


"kan bagus, kalau dalam hati ada cinta"....ingat lagi dialog ellie suriati dalam salah satu drama lakonannya? berkisar tentang cinta, kasih dan sayang.. seingat ana, sejak ana berkawan dengan televisyen(TV), seringkali rancangan-rancangan berunsur cinta ini mewarnai skrin TV.. drama latin seperti rosalinda, yang bisa memikat hati penonton pelbagai lapisan masyarakat...juga berunsurkan cinta, kasih dan sayang...kalau tonton cerita-cerita sebegini, ana pasti penonton-penonton setia rancangan ini, semuanya boleh menang anugerah pe'NANGIS' terbaik.. yelah, bila tengok babak-babak perpisahan antara romeo dan juliet, penonton yang ter'OVER' sedih..hmmm, kuat betul pengaruh CINTA, KASIH dan SAYANG ni ye...


ana teringat 1 mesej yang pernah ana terima:


"TIDAK AKAN MASUK SYURGA SELAIN PENGASIH..BUKAN PENGASIH ORANG YANG MENGASIHI DIRINYA SAHAJA, TETAPI PENGASIH ITU ADALAH ORANG YANG MENYAYANGI ORANG LAIN SEPERTI MENYAYANGI DIRINYA SENDIRI"




ALLAHUAKBAR!!! betapa besarnya kelebihan CINTA, KASIH dan SAYANG ni... ana pun nak masuk syurga.. maknanya, ana juga perlu mengasihi, menyayangi dan menyintai orang lain sepertimana ana menyayangi, mengasihi dan menyintai diri sendiri...sebab ia salah satu syarat untuk kita masuk syurga...hmm, macam mana nak kasihkan orang, sayangkan orang, cintakan orang??? sekiranya seorang gadis menyayangi seorang teruna, adakah gadis itu perlu menyerahkan segala-galanya kepada teruna tersebut?? sebagai tanda sayang dia pada si teruna? dan sekiranya seorang teruna mengasihi si gadis, adakah dia perlu berjalan sambil memimpin tangan si gadis sebagai tanda dia mengambil berat dan kasihnya pada si gadis?? itukah yang perlu dilakukan?? SEDAR ATAU TIDAK??? sebenarnya CINTA, KASIH DAN SAYANG yang kita tunjukkan sekarang sebenarnya menunjukkan bahawa kita memusuhi orang yang kita sayang!!! kita dah TEMPAH tiket ke neraka, tempat yang paling buruk!!! kita sebenarnya membawa orang yang kita sayang ke lembah kebinasaan!!! SEDAR TAK??? adakah ini yang kita mahukan?? tahukah kamu wahai gadis, puteri pengarang jantung, hiasan terindah di dunia..."SEORANG WANITA YANG MASUK KE NERAKA, AKAN MEMBAWA 4 LELAKI BERSAMANYA..IAITU : 1) AYAH 2)SUAMI 3) ADIK BERADIK LELAKI 4) DATUK..."


ya ALLAH, kesemua itu adalah orang-orang yang kita sayang..kita kasih..dan kita cinta... mana mungkin kita sanggup membiarkan mereka terjerumus ke lembah kebinasaan hanya kerana KITA(seorang wanita yang lemah, yang sentiasa memerlukan perhatian, yang sentiasa perlukan bimbingan..)


WAHAI WANITA SOLEHAH, ana tahu, kita sebenarnya tidak pernah terniat untuk menyusahkan sesiapa..jauh sekali untuk mengheret insan2 kesayangan kita ke neraka jahanam..dan kita masih boleh betulkan semua itu.. insaflahlah duhai teman, kembalilah kepada yang maha kuasa.. DIA maha penerima taubat..masih belum terlambat.. ayuh, kita mulakan langkah, berpimpin tangan menuju jannah...Ana mengasihi, menyayangi dan menyintai kalian.. ana nasihatkan diri ana sendiri, dan ingin dikongsi bersama insan-insan kesayangan ana, jagalah diri, hiasi peribadi, ringankan badan membuat ibadat..ISLAM itu mudah, lagi indah..ISLAM juga penyayang, penuh kasih sayang..


sebaik-baik wanita adalah yang tidak memandang dan tidak dipandang..


"DAN KATAKANLAH KEPADA PARA PEREMPUAN YANG BERIMAN, AGAR MEREKA MENJAGA PANDANGANNYA, DAN MEMELIHARA KEMALUANNYA, DAN JANGANLAH MENAMPAKKAN PERHIASAN(AURATNYA), KECUALI YANG (BIASA)TERLIHAT. DAN HENDAKLAH MEREKA MENUTUPKAN KAIN KERUDUNG KE DADANYA, DAN JANGANLAH MENAMPAKKAN PERHIASANNYA (KECUALI) KEPADA SUAMI MEREKA, ATAU AYAH MEREKA, ATAU AYAH SUAMI MEREKA, ATAU PUTERA2 MEREKA, ATAU PUTERA2 SUAMI MEREKA, ATAU SAUDARA2 LELAKI MEREKA, ATAU PUTERA2 SAUDARA LELAKI MEREKA, ATAU PUTERA2 SAUDARA PEREMPUAN MEREKA, ATAU PARA PEREMPUAN (SESAMA ISLAM) MEREKA ATAU HAMBA SAHAYA YANG MEREKA MILIKI, ATAU PARA PELAYAN LELAKI (TUA) YANG TIDAK MEMPUNYAI KEINGINAN (TERHADAP PEREMPUAN) ATAU ANAK2 YANG BELUM MENGERTI TENTANG AURAT PEREMPUAN. DAN JANGANLAH MEREKA MENGHENTAKKAN KAKINYA AGAR DIKETAHUI PERHIASAN YANG MEREKA SEMBUNYIKAN. DAN BERTAUBATLAH KAMU SEMUA KEPADA ALLAH, WAHAI ORANG2 YANG BERIMAN, AGAR KAMU BERUNTUNG"(AN-NUR, 31)

Khamis, 7 Mei 2009

hati lagi...

hai, hati manusia ni...
berbagai betul... sekejap o.k, sekejap k.o... macam mana nak jadi daei, kalau hati sendiri tak boleh kawal? macam mana nak jadi pejuang kalau dengan perasaan sendiri pun kita dah tewas?

Rabu, 6 Mei 2009

konvo, rehat, fikir

assalamualaikum... apa khabar iman kita hari ini? apa khabar jasmani kita hari ini? harapan dan doa, semoga ALLAH merahmati kehidupan kita... dulu, kini dan selamanya...aminn...
hmm, apa sebenarnya ana cuba sampaikan hari ni? KONVO? REHAT? FIKIR? apa kaitan semua tu?? berbagai persoalan bermain di benak fikiran... ok, mula2 nak cerita tentang konvokesyen ana, yang telah selamat berlangsung dengan jayanya pada 30 April 2009... ramai betul sahabat sahbiah yang datang... dapat bunga... hehehe, gembira betul.. bukan sebab dapat bunga je, tapi sebab dapat jumpa sahabat2 yang dah lama lost contact... masing2 dengan watak tersendiri... mencuit hati... habis sesi konvokesyen tengahari tu, ana terus bertolak ke kg, lepas solat zhor + asar..
dalam perjalanan balik, ingat nak rehat, tiba2 teringat sesuatu... hphone ana tertinggal di masjid... tadi bagi anak buah main, pastu tak tau lah dia letak mana... hmm, mungkin jodoh ana dengan hphone kesayangan sampai situ je... petanda nak kena beli hphone baru lah tu... (",)... masa atas kereta, kalut jugak suruh junior cari di masjid, tapi, tak jumpa... tak pelah... redha ye...
dah nak sampai rumah ni, penat sangat... dah plan nak rehat2, pas solat, nak kemas barang, terus tido.. tapi, sampai2 je kat rumah, terharu betul... anak buah ana yang umur 2 tahun tu terlena kat ruang tamu... tunggu cik su dia balik... atiq, su mintak maaf ye... kesian atiq... cayang atiq bucuk... hehehe... pas solat maghrib, ana kejutkan atiq... gembira betul dia tengok ana dah balik... basuh muka terus suap nasi... berselera betul dia makan... lapar lah tu... lagipun dia memang suka kalau ana suap dia... yelah, banyak lauk dari nasi... hehehe.. cayang atiq.. malam tu, ana tido pukul 1 lebih.. kononnya plan nak rehat2, tapi, kasihku pada keluargaku melebihi kerehatan yang ku inginkan... pukul 10 hantar atiqullah balik rumah dia..pastu sembang2 ngan ayahanda tercinta..rindunya.. dah 2 bulan tinggalkan kelantan... banyak cerita, banyak perkara nak dijadikan cerita.. (",)... sebelum tido, akal ligat berfikir... apa kebaikan yang dah buat hari ni? amar makruf, nahi mungkar?apa pulak keburukan yang dah buat hari ni? bersangka buruk? maksiat hati? terjagakah pandangan? lalaikah hati? ya ALLAH, ampunkan dosa2 hambaMU yang hina ini... tunjukkanlah kami jalan yang lurus... pandulah kami menuju jannahMU...
hmmm, banyak perkara yang berlaku dalam tempoh 6 hari bercuti di kg... kalau ada masa, ana akan ceritakan.. jom, rehatkan minda.. tengok gambar anak2 jap.. wassalam

muslimah


Allahumma khirli wakhtarli

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers