Rezeki

Isnin, 17 Ogos 2009

Innama a'mal awwalu bil niat


Assalamua'laikum..
apa khabar iman kita hari ini, better than before? insya'ALLAH, begitulah hendaknya.. setiap detik yang berlalu, moga semakin memantapkan jiwa dan iman kita.. melonjakkan semangat juang.. insya'ALLAH..
hari ni, ana sekadar nak melontarkan satu persoalan.. dan mungkin ana nak kongsikan juga satu pandangan.. insya'ALLAH. moga bermanfaat buat semua.. bi iznillah..
persoalan yang ana cuba lontarkan, apa pentingnya matlamat dalam kehidupan kita?
"innama a'mal awwalu bil niat"
setiap perbuatan dimulai dengan niat.. syarahan pertama dalam hadith 40..
dalam susunan hadith 40, hadith berkaitan dengan niat merupakan hadith pertama yang kita jumpa.. kenapa agaknya? kalau kita baca semula hadith tadi, SETIAP PERKARA DIMULAI DENGAN NIAT... sememangnya itu dah menunjukkan betapa pentingnya niat dalam perkara yang kita lakukan... kalau nak solat, dah siap wudhuk, mengadap kiblat, dah cukup syarat wajib solat, dan kita solat dengan penuh khusyuk wa tawadhuk, mematuhi semua rukun solat tapi, kita lupa nak niat, antum tau apa status solat kita tadi? TAK SAH.. betul tak? betapa besarnya peranan niat dalam setiap perkara.. niat jugalah penentuan bagi setiap amal kita, samada mendapat rahmat atau laknat.. sama-sama kita hayati..

"DIA mengetahui apa yang ada di langit dan di bumi, dan mengetahui apa yang kamu rahsiakan dan apa yang kamu nyatakan. dan ALLAH maha mengetahui segala isi hati"... at-taghabun, ayat 4..

dalam ayat ni, ALLAH menyatakan dan menegaskan bahawa kita tak mampu menyembunyikan apa-apa dariNYA.. DIA maha mengetahui segala rahsia yang ada di langit dan di bumi.. setiap yang nyata mahupun yang tersembunyi.. sekiranya kita beramal hanya untuk mendapatkan pujian dari makhluk, ingatlah saudara-saudara sekalian, segala amalan kita akan dinilai berdasarkan niat kita.. jika pujian yang kita harapkan, hanya itulah yang kita akan dapat.. malah, lebih ditakuti, mungkin disebabkan niat kita untuk mendapat pujian dari makhluk tu, menyebabkan kita mendapat murka ALLAH pula. Nau'zubillah.. moga dijauhkan..

hmm, berbalik kepada persoalan tadi, ana tertarik dengan pertanyaan dari beberapa kenalan yang ana rasa berkaitan dengan perbincangan kita hari ini.

"Macam mana nak tegur seseorang yang rapat dengan kita? Apa cara yang kita boleh lakukan, kalau boleh tak nak dia terasa hati dengan apa yang kita katakan nanti".. "macam mana nak tegur senior?".. "macam mana nak dapatkan kekuatan untuk amar ma'ruf naji mungkar?"

Ana bukanlah seorang yang a'rif mahupun fakih dalam bab dakwah mahupun psikologi.. ana hanya insan biasa, makhluk ALLAH yang punya jutaan kekurangan.. tapi, mungkin ana boleh kongsikan sedikit ilmu yang ada, dan beberapa pandangan peribadi ana.. insya'ALLAH..

Perkara paling penting, BETULKAN NIAT.. apa motif kita nak nasihatkan orang lain? sebab nak cakap yang kita ni sentiasa yang terbaik? kita ni tak ada silap? atau nak tunjuk ilmu kita ni banyak? adakah itu yang kita fikirkan bila nak tegur orang??? fikir-fikirkan semula.. kalau itu yang kita niatkan, istighfarlah, ubahlah semula niat tadi.. masih belum terlambat... jangan tersalah niat, nanti amalan kita jadi sia-sia..

pertama-tamanya, niatkan segalanya kerana ALLAH, yang maha layak ke atas segalanya.. insya'ALLAH, itulah yang sebaik-baiknya.. nak solat sekalipun, kita akan niatkan kerana ALLAH semata-mata, kan? jadi, dalam berdakwah ni pun, samalah.. niatkan kerana ALLAH semata-mata.. dan doakan juga semoga ALLAH mempermudahkan segala urusan..

keduanya, semaikan juga kasih kita kepada orang yang ingin ditegur.. kita menegur kerana ukhuwwah fillah yang sememangnya perlu sebati dalam diri kita.. kerana kasihnya kita pada saudara seISLAM, kita pasti tidak akan merasa susah dan jemu untuk berdakwah.. anggaplah semua orang sebagai saudara kita.. salah satu sabda rasulullah yang telah diriwayatkan oleh Ibnu Najar, maksudnya : "orang Mukmin adalah bersaudara, oleh itu ia tidak boleh meninggalkan memberi nasihat pada setiap masa"..
bilamana kita tahu apa tanggungjawab kita terhadap sesama Muslim dan sesama makhluk, kita tidak akan terleka untuk saling menasihati antara satu sama lain...dan paling penting, jangan sampai rasa jemu untuk berdakwah.. bukan ke dalam surah al-asr, sebahagian dari ayat 3, membawa maksud: " berpesan-pesan dengan kebenaran, dan berpesan-pesan dengan kesabaran".. bukan senang nak menegur orang, bahkan bukan senang nak suruh orang terima apa yang kita katakan, tapi ingatlah, kita kena sampaikan kebenaran, dan sentiasa bersabar dengan apa saja yang bakal berlaku.. berpesan-pesan dengan kesabaran dalam ayat ni, boleh kita huraikan, bahawa dalam berdakwah ni pelbagai mehnah akan hadir. menuntut kesabaran yang tinggi,, pengaharapan padaNYA semata-mata.. tapi, ingatlah, jangan sesekali berhenti memberi nasihat.. kalau nasihat pertama tak berkesan, nasihatlah untuk kali kedua. kalau masih tak berkesan, nasihatlah untuk kali ketiga, keempat dan seterusnya.. bukankah kita sayangkan saudara kita? "dan berikanlah peringatan, sesungguhnya ia amat bermanfaat bagi orang Muslim", adz-dzuriyat, ayat 55..

yang ketiga, tegur dengan penuh berhemah.. seboleh-bolehnya, kenalpasti, apa punca sebenar yang menyebabkan masalah berlaku pada orang tadi.. mungkin dia ada sebab tertentu.. kita tak boleh terus salahkan seseorang, kan? sebaik-baiknya, selidik dulu.. berkenaan dengan masalah ikhtilat yang sering jadi topik utama perbincangan ana dan sahabat-sahabat.. ana rasakan di sini, antara faktor yang menyebabkan sukarnya kita untuk menegur saudara-saudara kita yang sebegini, bilamana kita menganggap mereka teruk.. dan ada jugak yang terlalu takut untuk menegur, sebab takut rosak persahabatan.. hmm, disini ana nak tekankan pada para daei sekalian.. kenapa tak guna segala kudrat yang ada? susah sangat ke nak tuturkan 1 ayat, atau lakukan 1 tindakan? "assalamua'laikum.. kenapa duduk berdua macam ni? ada masalah ke? antum adik beradik ke?" paling tidak, orang-orang tu akan jawab soalan kita.. tak pun, mereka ni akan diam.. kalau tegur secara berhemah, rasanya tak pernah lagi ada orang yang kena tetak sebab tegur maksiat dalam pejabat.. kalau tak berani jugak, cuba mintak tolong orang yang lebih dewasa atau orang yang dihormati kat tempat tu.. atau kalau masih tak mampu, tanamkanlah sekelumit rasa benci dengan maksiat yang berlaku.. dan itu adalah selemah-lemah iman.. jangan biarkan hati kita mati, dan tak berperasaan bila melihat perkara mungkar yang berlaku depan mata kita.. BAHAYA.. sebab kita akan jadi antara orang yang bersubahat dengan mereka-mereka dari golongan istimewa ni.. tolonglah bangkit menegakkan kema'rufan.. cegahlah kemungkaran.. NAK SERIBU DAYA, KALAU TAK NAK, CUKUPLAH DENGAN HANYA SATU DALIH, KAN?

sebelum mengakhiri post kali ini, ingin sekali ana nasihatkan diri ana dan saudara-saudara ana sekalian, marilah sama-sama kita upgrade niat kita dan sentiasa muhasabah, apa matlamat kita yang sebenarnya.. mengharapkan pandangan manusia semata-mata atau MENCARI MARDHATILLAH?? fikir-fikirkan, renung-renungkan.. moga kita mendapat rahmatNYA.. Berpesan-pesan dengan kebenaran, berpesan-pesan dengan kesabaran..wassalam

muslimah


Allahumma khirli wakhtarli

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers