Rezeki

Rabu, 19 Ogos 2009

hamdalah


Assalamua'laikum saudara-saudara seakidah yang disayangi kerana ALLAH, apa khabar hari ini? moga lebih mantap dan hebat dari sebelumnya, insya'ALLAH..
hari ni hari ketiga kita berpuasa, alhamdulillah, syukur kerana masih diberi peluang untuk terus beribadat kepadaNYA.. (^_^)..
Ana baru sahaja kembali dari Kelantan.. Sebulan tak bersua muka dengan mak ayah dan keluarga, memang seronok sangat bila diberi peluang macam ni.. Tiket bas pun ada orang sponsor..hehe. syukran ya ukhti..jasamu tetap dikenang.(^_~)..

Ramadhan kareem..
Ibnu Abbas meriwayatkan Rasulullah saw bersabda yang bermaksud: “Apabila datang hari pertama Ramadan, maka bertiup angin al-Mutsiiratu dari Arasy dan menggerakkan daun-daun pohon syurga hingga terdengar sayup-sayup suara merdu yang tidak pernah terdengar oleh sesiapa pun.“Bidadari melihat dan mendengar ke arah sayup-sayup suara merdu itu sambil berkata: “Ya Allah, jadikan kami pada bulan ini (Ramadan) sebagai isteri hamba-hamba- Mu. Maka Allah mengahwinkan hamba-Nya yang berpuasa pada Ramadan dengan bidadari cantik.”

Imam al-Ghazali dalam kitab Ihya Ulumuddin berkata, ada enam perkara yang perlu diperhatikan orang Islam bagi memperoleh puasa sempurna dan menikmati keberkatan Ramadan.

  • Pertama, menahan pandangan daripada sesuatu yang tercela dan makruh serta melalaikan diri daripada mengingati Allah.
  • Kedua, tidak menggunakan lidah untuk maksiat seperti mengumpat, mengeji dan berdusta.
  • Ketiga, menghalang telinga daripada mendengar ucapan atau perkataan dilarang agama kerana sesuatu yang tidak elok tidak baik didengar.
  • Keempat, mencegah anggota lain seperti tangan, kaki dan perut daripada melakukan maksiat.
  • Kelima, tidak keterlaluan ketika berbuka seperti makan terlalu banyak.
  • Keenam, meletakkan hati sentiasa dalam perasaan takut (Khauf) dan mengharapkan Allah
Ini info yang ana copy paste dari email seorang sahabat, moga bermanfaat..

Saudara seakidah yang disayangi kerana ALLAH, hidup tak menjanjikan kesenangan berpanjangan.. bahkan, kesulitan itulah sebenarnya merupakan rencah yang paling memberikan kesan dalam diri kita.. seandainya kita tak pernah merasai erti kegagalan, pastinya sukar untuk kita menghargai erti kejayaan.. baru-baru ini, ana terima beberapa SMS, dari insan-insan tersayang, teman seperjuangan, saudara seISLAM.. rata-rata mencari kekuatan, berkongsi rasa dan cerita.. Hati cukup tersentuh, begitu berat ujian yang diterima sahabat-sahabat ana yang lain.. hanya motivasi ringkas yang mampu ana berikan, moga bermanfaat untuk antum dan ana sendiri..Teringat kata-kata seorang sahabat disaat ana meminta nasihat dari beliau.."Nasihat adalah hak seorang sahabat terhadap sahabatnya".. ana akan cuba sedaya upaya untuk memenuhi hak sahabat-sahabat ana.. cuma itu sahaja yang mampu ana berikan pada antum, sahabat-sahabat kesayangan.. moga terus tabah dalam hidup dan menjadi hamba yang sentiasa mencari redha ALLAH.. hidup mulia mati syahid..

"Nabi S.A.W bersabda yang bermaksud : Orang Mukmin adalah bersaudara, oleh itu ia tidak boleh meninggalkan memberi nasihat pada setiap masa" hadith riwayat Ibnu Najar..

............SALAM MUJAHADAH...... RAISE ISLAM..........(^_^)

muslimah


Allahumma khirli wakhtarli

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers