Rezeki

Selasa, 18 Ogos 2009

FAMILY: (F)Father (A)And (M)Mother (I)I (L)Love (Y)You


Baca perlahan-lahan dan penuh penghayatan. Semoga mendapat sesuatu dari kisah ini.. mungkin terkena batang hidung sendiri.. hayatilah..

suatu hari, seorang wanita terlanggar seorang asing semasa berjalan,

"Oh maafkan saya, saya tak perasan" Katanya "Maafkan saya juga, Saya tak nampak saudara" balas wanita tersebut..

Mereka amat bersopan dan saling menghormati, malah saling melambai sambil berlalu pergi.

Tetapi di rumah lain pula ceritanya, bagaimana kita melayan orang tersayang, tua dan muda:

Lewat petang, tika memasak makan malam, Anak lelaki kecil wanita tersebut berdiri di dapur secara diam-diam. Bila berpaling dia hampir melanggarnya jatuh. Jerkah wanita tersebut, "Jangan buat kacau di sini, pergi main jauh-jauh"
Anak kecil tadi berlalu pergi, hatinya hancur luluh dan beku. Tanpa kita sedari, bertapa kasarnya kata-kata tadi. Sedang wanita tersebut berbaring di katil mendengar muzik, terdengar suara halus datang membisik,
"Bila bersama orang tak dikenali, begitu bersopan dan merendah diri, tetapi ahli keluarga tersayang, sering dimarah dan dicaci", "Cubalah kau pergi lihat di lantai dapur, akan kau temui bunga-bungaan bertaburan".. "Itu adalah bunga-bunga dibawanya untuk kamu, dia memetiknya sendiri, kuning, biru dan unggu". "Dia berdiri senyap agar jadi kejutan buat kamu.. Istimewa untukmu, wanita yang menjadi IBU kepadanya.. kamu tak pernah sedar airmatanya yang datang bertamu bila diperlaku sebegitu..". Pada tika ini, wanita tersebut merasa amat kecil sekali.. Airmata mencurah ibarat air di kali.

Senyap-senyap wanita itu melangkah kebilik anak kecilnya, dan melutut di katil, "Bangunlah, anakku... bangunlah si kecil" "Apakah bunga-bunga ini dipetik untuk Ibu? Anak kecil tersenyum, "Adik terjumpanya belakang rumah di semak" "Adik memetiknya kerana ia cantik seperti ibu, ibu tentu suka terutama yang unggu, "Maafkan ibu, atas sikap ibu hari ini. Ibu tak harus menjerkah kamu, sebegini"... Kata anak kecilnya,"Oh, ibu, itu tak mengapa, Saya tetap sayang ibu melebihi segala, bukan hanya hari ini, tapi buat selama-lamanya.." Bisik ibu tadi, "Anakku, ibu pun sayang kamu, dan ibu suka bunga itu, terutama yang unggu.."
...........................................................
berakhir sebuah episod pilu, antara anak kecil dan seorang IBU..
............................................................
family come first...mahabbah ila mardhatillah (",)

muslimah


Allahumma khirli wakhtarli

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers