Rezeki

Selasa, 26 Julai 2011

Pernah tengok Tahajjud Cinta?

Assalamua'laikum.

Selamat petang. Hari ini masih bertarikh 26 Julai 2011. Esok insya'ALLAH, kalau panjang umur, kita jumpa lagi di tarikh 27 Julai pula ya.

Beberapa minggu lepas, ana dan sahbiah yang lain telah dipertontonkan oleh ALLAH, sebuah cerita di kaca tv. Ceritanya bertajuk : Tahajjud Cinta. Ia adalah kali pertama kami menonton drama tersebut.

Tanggapan pandang pertama : Wah, mesti cerita ni best. Cerita pasal student di Tanah Arab. Mesti best. Muslimatnya pakai niqob.. *excited*

Tapi, segalanya musnah sekelip mata. Sangat kecewa sebenarnya.

Tajuk drama yang hebat! Cerita yang ada unsur keislaman, bia'h solehah yang diketengahkan, rupanya hanya luaran.

Sangat terkejut bila seorang lelaki ajnabi boleh keluar ber'dating' dengan muslimat berpurdah/berniqob.. Oh ya ALLAH. Keciwaaaaaa..

Menambahkan lagi rasa kejutan kami, bila babak lelaki tersebut tiba-tiba memegang tangan pelakon wanita berpurdah, lantas saling bertentang mata. Tanpa melepaskan tangan, boleh pula si lelaki ini menyelak niqob wanita tersebut. Oh, satu penghinaan. Entahla, ana rasa sangat terhina. Bagaimana boleh digambarkan bahawa seorang wanita berpurdah begitu naif? Begitu mudah untuk diperlakukan sedemikian? Malah lebih teruk, apabila dilakonkan seolah-olah wanita tersebut dengan rela membiarkan lelaki itu menyelak purdah yang dipakai? Dengan sebelah lagi tangan memegang tangan wanita tersebut??

ALLAHu ALLAH.

Kalaulah mereka ada di depan kami, mahu saja rasanya kami menghempuk kepala mereka dengan batu besar yang ada disekeliling. GERAM! MARAH!

Ya, memang benar babak seterusnya ada menyiarkan bahawa wanita tersebut begitu marah dengan lelaki tadi, tapi kemudiannya kami dikejutkan pula dengan babak lelaki tersebut yang kemalangan.

ADUH, wanita berpurdah meletakkan kepala lelaki itu dipangkuannya??!! Ya, walaupun kamu memakai sarung tangan, tapi masih ada lelaki lain disekelilingmu. Masih ada pelakon lelaki lain. Tak perlu kamu memangkunya bagai anak kecil.

Perlukah berlakon sehingga ke tahap itu, semata-mata mahu menghidupkan lakonan?

Malaysia oh Malaysia..

Dahla banyak iklan yang tak patut, cerita pon mengarut. Ini nak tambah masalah pula.

Apa nak jadi?



* STRIVE FOR MARDHATILLAH *

muslimah


Allahumma khirli wakhtarli

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers