Rezeki

Rabu, 1 September 2010

dan nikmat Tuhan yang manakah yang ingin kamu dustakan?


Assalamua'laikum.

Senyum penawar duka, senyum penghibur hati yang lara, senyum untuk semua, senyum membuahkan ceria, senyum melambangkan hati yang gembira, terasa bahagia. (^__^)

Alhamdulillah, sedekah yang tidak memerlukan modal dipagi hari sebegini, membuat hati rasa bahagia. Bukan hanya kepada penerima senyuman, tapi juga yang memberi senyuman. Alhamdulillah, ALLAH masih memberikan nikmat kesihatan kepada kita, dengan berbekalkan nikmat iman dan ISLAM yang berpanjangan. Alhamdulillah, DIA sentiasa memberikan yang terbaik kepada kita.

Sesekali, ALLAH hadirkan ujian, sebagai penguat iman. Seorang adik bertanya : Kak, kenapa tiba-tiba kita rasa sedih?.

Cuba untuk memberikan jawapan yang terbaik. "Dik, manusia dianugerahkan pelbagai nikmat perasaan. Supaya kita sedar bahawa dalam kehidupan, bukanlah semata-mata untuk gembira, bukan semata-mata untuk bersedih. Tapi semuanya digilirkan mengikut ketetapan dariNYA. Kita akan rasa gembira, sedih, duka, kecewa, bahagia. Semuanya datang dariNYA.".

Pernah menjadi topik dengan sahbiah, betapa pemurah dan pengasihnya ALLAH kepada kita semua.

Kalau dimuhasabah, betapa banyak dosa yang kita lakukan setiap masa. Kadang kala, kita rasakan apa yang kita lakukan adalah perkara yang baik, betul dimata kita. Tapi diluar jangkaan kita, ada hati yang terguris, ada jiwa yang menangis. Lidah terlalu banyak berkata-kata, mata terlalu bebas memandang, hati terlalu cepat menghukum, otak terlalu ligat menafsir. Dosa yang ada, terlalu banyak. Tapi, ALLAH masih izinkan kita didalam perjuangan menegakkan agamaNYA. ALLAH masih sudi memberi peluang kepada kita untuk berbakti kepada agamaNYA walaupun kita diselaputi dengan dosa yang menimbun. Sayang dan kasihnya ALLAH kepada kita, DIA masih sudi memimpin kita untuk thabat di jalan dakwah ini.

ALLAHU RABBI.

Semalam berpeluang untuk berjemaah dengan sahabat-sahabat yang istimewa. Mereka adalah insan-insan dari Persatuan Orang Pekak Kuala Lumpur. Turut hadir dalam program Gerakan Subuh yang berlangsung dengan jayanya di Masjid Asy-Syakirin, KLCC. Istimewanya mereka, memang menarik deria penglihatan ana dan sahabiah. Kami tiba agak lewat, lebih kurang pukul 810 malam. Terus mengambil tempat di suatu sudut untuk makan. Dikeliling kami ada pemuda, pemudi, anak-anak kecil, warga emas. Keadaan sunyi je. Kami terus makan. Tiba-tiba sahabiah berkata : "cuba tengok akak tu", sambil memandang ke arah seorang muslimat. Dia sedang berbahasa isyarat. Pada sangkaan kami, mungkin dia datang bersama keluarga. Kemudian, mata terpandang insan lain. 1, 2, 3, ... eh, kelompok pemuda dihujung sana pun sama, tu makcik kat depan pun ye jugak. Subhanallah, segala puji bagi ALLAH. Dalam program kali ni kami dipertemukan dengan insan-insan istimewa ini. Hampir semua yang berada dikeliling kami adalah insan yang mengalami masalah pendengaran dan pertuturan.

Waktu solat, hampir separuh dari jemaah muslimat adalah insan-insan istimewa tersebut. Ana asyik memerhatikan mereka. Ada sekumpulan makcik, ana kira dalam lingkungan umur 50 tahun. Mereka antara peserta program yang agak menonjol. Tangan mereka ligat, berkomunikasi dalam bahasa mereka. Sesekali, salah seorang dari mereka melambai tangan pada muslimat di saff hadapan. Ana agak, muslimat tadi adalah ketua mereka, cikgu barangkali. Muslimat tadi menjadi penterjemah kepada insan-insan istimewa ini. Walaupun mereka mempunyai masalah pendengaran dan pertuturan (semuanya tidak mampu mendengar dan bercakap/pekak dan bisu), tapi ALLAH beri peluang dan kesempatan kepada mereka untuk bersama kami dalam program Gerakan Subuh pada 30-31 Ogos tersebut. Disaat manusia-manusia lain sedang seronok bersenang-senang dirumah, dipasaraya, di tempat-tempat awam sedangkan mereka punya tubuh badan yang sihat, boleh bersuara, mampu mendengar dengan baik.

Pada subuh, 31 Ogos. Menanti azan subuh di ruang solat muslimat. Tiba-tiba bahu ana disentuh lembut. Seorang muslimat tersenyum pada ana. Dia berbahasa menggunakan gayanya. ALLAH, ana kurang faham. Terasa bersalah kerana gagal memahami bahasanya. Masih cuba memahami, berulang kali muslimat tadi bertanya kepada ana. Kemudian, dia mula menulis sesuatu di tapak tangannya, menggunakan jari. Ana cuba mengeja apa yang dia cuba sampaikan.

"S..U..D..A..H?" - ooo, muslimat ni tanya samada sudah azan atau belum. Ana senyum dan menggelengkan kepala. Dia mengangguk. Alhamdulillah, dapat juga bagi jawapan pada akak ni. Kemudian, hati digeletek rasa ingin tahu. Lantas, ana menggunakan cara yang sama sepertimana dia lakukan tadi, menulis di tapak tangan. =)

"N..A..M..A" - Dia terus menjawab, "N..O..R..A..S..I..M..A..H".. akak ni nama Norasimah, ana tersenyum.. Alhamdulillah, dapat seorang kenalan lagi. =)

"A..S..A..L?".. Akak menjawab, "P..A..H..A..N..G". Kak Nora memandang sekeliling, melihat orang-orang yang sedang bergerak memenuhi saff. Dia pandang ana, senyum, dan tiba-tiba dia mengangkat kedua tangannya, lantas menutup telinganya. Sambil menggeleng-geleng kepada. Ana kurang faham apa yang ingin disampaikan oleh Kak Nora. Kemudian azan berkumandang, kami membatukan diri. Habis sahaja azan, ana menulis, "S..U..N..A..T", dia mengangguk tanda faham. Kami meneruskan solat. Sejak semalam, ana masih dihurung pertanyaan. Macam mana mereka solat ye? Sedangkan mereka tidak pernah mendengar sebarang bunyi pun. Teringat kata-kata seorang sahabiah, : "Biasanya, orang yang pekak adalah bisu. Mungkin mereka sebenarnya boleh bercakap, tapi oleh kerana mereka tidak pernah mendengar sebarang bunyi, lalu mereka tidak tahu macam mana sebenarnya bunyi tersebut".. Terfikir.......

ALLAH mentarbiah kita mengikut cara dan kehendakNYA. Dengan melihat sekeliling, DIA izinkan kita berfikir tentang nikmat dariNYA. Nikmat melihat, nikmat mendengar, nikmat bercakap, nikmat berjalan, nikmat iman dan ISLAM. Nikmat dariNYA yang menjadi pinjaman kita semua. Bila-bila masa sahaja DIA boleh menarik semula pinjaman yang DIA berikan pada kita. Bersyukurlah, kerana DIA masih sudi melanjutkan tempoh peminjaman kepada kita semua. gunakanlah nikmat yang DIA pinjamkan dengan sebaiknya. ALLAH tak pernah bagi sesuatu tanpa sebab, kan?

Dengan pertuturan yang lancar, dengan nikmat pendengaran yang baik, tiada alasan untuk kita mengabaikan tanggungjawab kita sebagai khalifah.

Sekadar coretan dari hati, mohon maaf atas segala kekurangan. Saling berpesanlah kita dengan kebenaran, dan berpesan jua dengan kesabaran.

Wassalam.

* STRIVE FOR MARDHATILLAH *

muslimah


Allahumma khirli wakhtarli

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers