Rezeki

Isnin, 30 Ogos 2010

Masih adakah secebis kasihMU untukku?


Assalamua'laikum..

Ramadhan kareem!. =).

Apa khabar sahabat sekalian? Semoga dalam limpahan rahmatNYA sentiasa, aminn. Ana, alhamdulillah, sihat dan ceria sokmo. =)

Hari ni 20 Ramadhan 1431 h bersamaan dengan 30 Ogos 2010m. hmmm, Sekejap je masa berlalu. Dah masuk fasa ke-3 Ramadhan dah ni. =(. Pejam celik pejam celik, dah nak habis dah bulan Ramadhan. Nanti dah pejam tak celik-celik, tak boleh nak bersama Ramadhan lagi..=(

Lagu raya dah pasang kat mana-mana. Pergi Watson, lagu CT. Masuk Seng Heng, lagu Amy. Naik bas pagi tadi, lagu raya jugak. Huh, merata tempat la orang dah pasang lagu raya. Hari-hari lagu raya.. Lagu raya hari-hari...

Ramai orang duk menunggu kedatangan 1 Syawal.. Masing-masing duk bilang hari. Di ofis ni, siap ada countdown lagi haa. Bila angka semakin mengecil jumlahnya, apa perasaan kita ye? Gembira tak bila nak sambut 1 Syawal? Mesti gembira kan.. Kenapa gembira? sebab nak beraya, jumpa kawan, balik kampung, kumpul dengan ahli keluarga, dapat makan ketupat rendang, dapat duit raya, dapat makan minum macam-macam.. Fuhhhh, best kan?

Tapi, bukan ke semua tu kita boleh buat bila-bila masa je? Nak makan ketupat, masakla. Nak jumpa kawan-kawan dan keluarga, call dan set la masa untuk berkumpul ramai-ramai. Gathering. Nak balik kampung jumpa keluarga? Apa masalahnya, ambik cuti, balikla kampung. Nak makan minum macam-macam? Kalau rasa teringin, buka la buku resipi, masak sendiri. Kalau tak pandai masak, start enjin moto/ kereta, pergi je mana-mana restoran, macam-macam makanan ada.. Kenapa perlu tunggu 1 Syawal?

Tapi sekarang ni pelik sikit kan? Selalunya bila hari raya la kita akan sibuk-sibuk nak buat semua tu. Perasan tak, Sedar tak? RAMADHAN HANYA DATANG SEKALI SETIAP TAHUN.. berapa kali? SEKALI JE.. itupun belum tentu lagi samada kita dapat berjumpa dengan Ramadhan yang akan datang. Tapi kita lebih banyak mengejar 1 Syawal. Sebelum 1 Ramadhan, dah sibuk buat list untuk PERSIAPAN RAYA. sebelum 1 Ramadhan, dah sibuk survey tempat yang ada buffet best-best untuk berbuka dengan ahli keluarga. Sebelum 1 Ramadhan dah kalut nak buat itu ini untuk RAYA. dan sebelum 1 Syawal, kita BERTAMBAH KALUT dengan persiapan untuk RAYA. Dahtu, bila masa untuk kita menghidupkan Ramadhan? Bila hujung minggu, sibuk dengan biskut raya. Hmm, Al-Quran tu macam mana? Berapa kali kita sentuh, baca, hayati, faham dalam sehari?

ALLAHU RABBI

Terasa kerdil sekali. Semua ini adalah muhasabah untuk diri. Semoga ada peningkatan sebelum Ramadhan berlalu pergi.

Ayuh, guna masa yang ada sebaik mungkin. Semoga Ramadhan yang masih berbaki beberapa hari saja lagi, mampu kita perhalusi..


* STRIVE FOR MARDHATILLAH *

muslimah


Allahumma khirli wakhtarli

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers